Cane-line rammer krisen i topform efter rekordår
Hos den fynske producent af udemøbler blev 2019 endnu et rekordår. Dermed er man godt rustet til en fremtid, der lige nu er usædvanligt svær at spå om.
– Det føles som meget lang tid siden nu, men vi havde et rigtig godt år på tværs af forretningen, fortæller medejer og adm. direktør Brian Djernes, der har stået i front for virksomheden siden 1997.
Cane-lines bruttoresultat voksede sidste år til lige knapt 100 mio. kr. sammenlignet med knapt 90 mio. året forinden, mens resultatet før skat i samme periode voksede fra 67,6 til 75, 3 mio. kr. Ifølge Brian Djernes er væksten hentet bredt.
– Vi skalerer stille og roligt hele vejen rundt og har gang i en masse forskellige aktiviteter, så der er ikke et særligt sted, der har rykket, det er over hele linjen, fortæller direktøren.
New biz svært i krisetid
Cane-line henter omkring 90 pct. af sin omsætning på eksportmarkederne, og særligt nærmarkederne i form af Skandinavien og Tyskland står for en stor del af efterspørgslen, mens også USA er begyndt at komme godt med.
– I 2019 havde vi et rigtig fint år (i USA, red.); Vi har efterhånden været i gang derovre i nogle år, så vi er up and running på det amerikanske marked, selvom der stadig er et stort udviklingspotentiale, fortæller Brian Djernes.
Også i Asien, der ved Cane-lines seneste regnskabsaflæggelse blev udpeget som et nyt fokusområde, gik det fremad i 2019.
– Vi har ansat noget mere salgskraft, så vi har i hvert fald fået rustet op, men vi er jo blevet voldsomt sat tilbage af den lock down, der startede i Kina for så at brede sig, fortæller Brian Djernes med henvisning til den coronaepidemi, der tilbage i november tog sit udspring i Kina.
– På den måde må man sige, at timingen kunne have været bedre, for det er altid sværest at lave new biz i en krisetid; for eksempel har vi jo fået aflyst alle de messer, vi skulle have været afsted til, men jeg er nu rimeligt fortrøstningsfuld, og det er stadig en stor prioritering for os, lyder det fra møbeldirektøren.
Sluppet nådigt indtil nu
Og Brian Djernes’ fortrøstningsfuldhed begrænser sig ikke til den asiatiske udvikling. De gode takter fra 2019 er indtil videre fortsat ind i indeværende år, og ifølge Cane-line-direktøren har årets første kvartal været ”kanon godt”. At det kommer til at fortsætte sådan, er dog mere tvivlsomt.
– Vi er sluppet nådigt indtil nu, men jeg tror ikke på, at nogen kommer til at gå helt fri af det her, lyder vurderingen fra direktøren, der indtil videre har oplevet meget store forskelle på, hvordan markederne har reageret på virusudbruddet.
– På nogle markeder går det rigtig godt, mens andre helt har trukket stikket: Fra alperne og op går det ganske fint, og vi har da måttet knibe os selv lidt i armen – det har næsten været svært at tro på, at vi har haft så meget at se til, fortæller Brian Djernes.
Alligevel er der en vis bekymring at finde hos direktøren, der særligt peger på kontraktmarkedet som en usikker størrelse for tiden.
– Vi kan være noget bekymrede for, hvordan det eksempelvis kommer til at gå med hotelbranchen, mens de private forbrugere jo nok i høj grad har fundet ud af, at årets ferie kommer til at foregå hjemme i haven – og så vil man jo gerne have nogle lækre møbler, lyder den håbefulde vurdering fra den fynske direktør.
mio. kr. | 2019 | 2018 |
---|---|---|
Bruttofortjeneste | 99,7 | 89,4 |
Resultat før renter m.v. | 76,1 | 67,9 |
Resultat før skat | 75,3 | 67,6 |
Årets resultat | 58,6 | 52,5 |
Balancesum | 123,9 | 109,5 |
Egenkapital | 112,7 | 94,1 |
Gns. antal ansatte | 41 | 37 |
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2019. |