Dana Lim opruster i Kina
Med Rune Lillelund i spidsen er den danske virksomhed i gang med en større udvidelse på det kinesiske marked, hvor Dana Lim har været repræsenteret siden 2008.
Med ansættelsen af Rune Lillelund har Dana Lim fået en mand i spidsen, der har haft Kina som base gennem de sidste syv år.
Han har derigennem opbygget et indgående kendskab til det kinesiske marked, og ifølge Rune Lillelund er netværk og lokale salgsagenter vigtige ingredienser i jagten på succes i det enorme land:
- Kina er et meget specielt marked, da man skal have de rigtige relationer for at kunne lave forretning herude. Netværk er utroligt vigtigt, og derfor har vi fra starten haft stor fokus på at ansætte de rigtige folk til vores team, så har vi et solidt fundament, som vi kan udvikle ud fra, forklarer direktøren.
Rustet til fremtiden
Dana Lim åbnede i marts 2008 sin første salgsafdeling i Beijing med målsætningen om at levere kvalitetslim til produktionsvirksomheder, der eksporterer til vestlige lande. Her stilles der større krav, end man er vant til i Kina, og Køge-virksomheden kan sikre sine kunder den velkendte kvalitet og service.
Tidligere solgte Dana Lim primært direkte til de enkelte virksomheder, og da Kina er et enormt land, hvor en flyrejse fra nord til syd tager omkring fire timer, så vil man i fremtiden satse på at have lokale salgsagenter i de større byer. Rune Lillelund fortæller:
- Vi er i gang med at skabe en mere omfattende salgsplatform via agenter, som gør det muligt for os og nå ud til kunder i et mere bredt omfang end hidtil. Lige nu fokuserer vi på at implementere de første nye salgsafdelinger, og når det fungerer, så vil vi udvide ud fra denne skabelon.
Skandinaviske virksomheder vinder frem i Kina
- I de syv år, jeg har arbejdet i Kina, er der sket en kolossal udvikling. Der bliver stadig flyttet mange virksomheder herud, og jeg møder flere og flere europæiske ansigter på gaden. Der er sågar åbnet en skandinavisk skole i Beijing, fortsætter Rune Lillelund, som dog advarer mod at tro, at man uden videre kan etablere sin virksomhed i Kina:
- Selvom vores samarbejdspartnere ofte er vestlige virksomheder, så er beslutningstageren for det meste kinesisk, og det kræver et indblik i kinesisk kultur. Vi skal lave forretninger på den kinesiske måde, og her er relationer og indbyrdes respekt meget vigtigt. Man skal kunne forstå de små signaler og vide, hvordan dette omsættes til forretning, lyder rådet fra direktøren.
Samme kvalitet som derhjemme
Den primære målgruppe for Dana Lim i Kina er producentvirksomheder, der eksporterer til vesten; eksempelvis inden for møbelbranchen, vindmølleindustrien, gulvbranchen og vinduesindustrien.
Rune Lillelund fortæller, at de kinesiske firmaer ofte har lokale præferencer for kvalitet og pris, og det skærper konkurrencen på de lokale markeder. Han ser dog gode muligheder for Dana Lim i Kina, for kineserne kender Danmark, og danske produkter opfattes generelt som kvalitetsvarer.
I forbindelsen med strukturændringerne i Dana Lims kinesiske afdeling, flytter virksomheden ind på en ny adresse, der ligger mere centralt i Beijing og i nærheden af andre skandinaviske firmaer. Derudover søsætter virksomheden en kinesisk hjemmeside med en sideløbende webshop den 1. januar 2012.