23948sdkhjf

Messeleverandører jagter karruseller i en krisetid

En voldsom nedgang i aktivitetsniveau såvel som ansatte er virkeligheden for en del af landets messestandsleverandører, der siden marts har måttet se levebrødet smuldre, mens aflysningerne er faldet som perler på en snor.

Men det er hverken gåpåmod eller opfindsomhed der mangler, og således har man over en bred kam sat jagten ind på karruseller, der kan veje op for de svigtende messsegynger.

–  Vi har i øjeblikket 15 mand gående på et hotelprojekt, som vores udlejer er i gang med, og så har vi fået lavet tre showrooms og nogle firmaindretninger, fortæller Henrik Dalsgaard, direktør i Viborg-baserede Expo Partner. 

Vin-displays og Tv-studier

Også hos Standesign i Nyborg og Easyfair i Herning har man afsøgt andre indtjeningsmuligheder.

– Vi har lige leveret nogle træskillevægge til en skole, der ledte efter en måde at holde eleverne adskilt på, fortæller André Minier, adm. direktør hos Standesign, som i øjeblikket også arbejder på at udvikle displayløsninger til den lokale Føtex’ vinafdeling.

Allerede tidligere på året kunne Easyfair melde om loyale kunder, der med fremrykningen af blandt andet indretningsprojekter var med til at holde hånden under Herning-virksomheden, og siden har flere nye muligheder vist sig for messeleverandøren.

–  Vi er begyndt at lave Tv-studier, lyder det fra ejerleder Søren Kilde, der peger på, at mange virksomheder er begyndt at tilpasse sig den nye virkelighed med dertilhørende pæne studier til videomøder.

–  Der er også en del, der bruger dem til at optage produktpræsentationer, fortæller direktøren, der understreger, at Easyfair også stadig laver en del indretningsopgaver.

Manglende forståelse

Mens mediebilledet har været præget af historier om klemte restauratører, og der den seneste tid har været fuldt fokus på landets minkavlere, har den trængte messebranche ikke fyldt meget. Ifølge Henrik Dalsgaard kan det hænge sammen med en manglende forståelse.

–  Jeg har indtryk af, at mange tror, vi messeleverandører bare kører ud og henter en pakke spånplader, som vi så banker op, men hos os har vi et bundet lager på 30 mio. kr., og det er det, vi plejer at leve af, fortæller direktøren for Expo Partner, der bakkes op af André Minier.

–  Branchens største omkostning er lagerkapacitet, og vi har investeret i meget udstyr, ligesom vi opbevarer en del for de kunder, der er vant til at tage ud flere gange om året, forklarer Standesign-direktøren, der i øjeblikket er ved at se, om lagerpladsen kan udnyttes bedre.

–  Vi har 3.500 kvm. og hvis det kan presses lidt sammen, så tror jeg godt, vi kan komme til at leje 1.000 af de kvadratmeter ud, vurderer han.

En øjenåbner  

Selvom de tre messeleverandører er blevet presset på det primære levebrød, er humøret stadig nogenlunde intakt og troen på fremtiden er langt fra knægtet.

–  Vi render ikke og piber, lyder det fra Henrik Dalsgaard, der peger på at messetørken også er blevet brugt på at rydde op på lageret og optimere økonomisystemet, så man er klar igen, når ventetiden er ovre.

Hos Standesign har man startet et samarbejde med en tysk ekspert i digitale events, som direktøren på længere sigt forventer sig meget af, og hos Easyfair har de udfordrende omstændigheder medført, at Søren Kilde og resten af holdet har fået øje på muligheder, der ikke tidligere har nydt stor opmærksomhed i virksomheden.

–  Det skal nok komme til at fylde rigtig meget i fremtiden også, for det er nogle virkelig spændende opgaver, og det er sjovt at arbejde med ting som for eksempel indretning af mobile showrooms. Før har vi været meget fokuserede på messerne og især i udlandet, så der er ingen tvivl om, at det her også har været en øjenåbner, slår Easyfair-direktøren fast.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.07