23948sdkhjf

Holmris B8 vil flytte bæredygtig ø ind i fundamentet

Kontormøbelleverandøren Holmris B8 vil flytte arbejdet med bæredygtighed endnu længere ind i kernen af forretningen.

Det fortæller CSR-direktør Steffen Max Høgh.

–  Vi har igennem det seneste år arbejdet med at flytte vores bæredygtighedsinitiativer og cirkulære tiltag fra en ø i organisationen til at blive en del af fundamentet, lyder det fra direktøren, der peger på, at første officielle skridt på vejen er udgivelsen af en brochure, der gør det muligt for kunderne at følge med i arbejdet.

I brochuren Room for Green Thinking gennemgår Holmris B8 de tiltag, virksomheden har gjort gennem blandt andet sit donationsnetværk, hvor mere end 65.000 møbler er blevet doneret væk. Et andet afsnit er dedikeret til certificeringer, og i et tredje behandles bæredygtige materialer.

–  På den måde er det en status over de ting, der er vigtige for os at vise, både i forhold til vores bæredygtige forretningsmodeller og i forhold til at vise, at selvom certificeringer er en central del af vores strategi, så kan de ikke stå alene, fortæller Steffen Max Høgh, der peger på, at ingen af de efterhånden mange certificeringsværktøjer sætter tal på CO2-aftrykket.

– På den måde peger brochuren også fremad, blandt andet når vi fortæller, at vi vil være CO2-neutrale i 2025, lyder det.

Hilser konkurrence velkommen

Således er arbejdet med at bringe den bæredygtige ø nærmere fundamentet i Holmris B8 da også langt fra overstået.

–  Næste skridt er, at vi har fået lavet et sustainability board, hvor vi har nøglepersoner fra alle dele af forretningen med, så de bæredygtige elementer i langt højere grad kan integreres i hele organisationen. Henrik Holmris (adm. direktør, red.) sidder selv for bordenden, og har sat bæredygtighed øverst på vores agenda, forklarer Steffen Max Høgh, der er fuldt ud bevidst om, at Holmris B8 ikke er den eneste leverandør af kontormøbler, der har slået ind på en grønnere vej.

–  Det er tydeligt, at flere og flere får øjnene op for det her og er begyndt at tale meget om bæredygtighed. JK Office, der er en lille spiller, har for alvor meldt sig på banen med en kapitalstærk investor og grønne ambitioner, og med Scan Offices opkøb af Bob Kontormøbler for halvandet år siden integrerede de et koncept, der i høj grad ligner vores, lyder det fra Steffen Max Høgh, der dog understreger, at branchens intentioner også skal bakkes op af handling.

–  Nu bliver det jo et spørgsmål om at se, hvordan kunderne tager imod, og hvem der virkelig kan levere på løfterne, men det gør en stor forskel, at vi er flere om buddet, vurderer han.

Vurderingen skyldes ikke mindst, at den skærpede konkurrencesituation også er godt på vej til at slå igennem i udbuddene hos det offentlige. 

–  En af de vigtigste grunde til, at det indtil nu har været svært for eksempelvis kommunerne at købe bæredygtige møbler, har været, at det ikke kunne konkurrenceudsættes, fordi vi ikke var nok, der arbejdede med konceptet. Derfor hilser jeg også konkurrencen velkommen i forhold til de offentlige indkøb, for det er noget, vi har efterspurgt længe, slår Steffen Max Høgh fast.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125