Globalt udsyn eller nationalt snæversyn
Danske virksomheders internationale aktiviteter er afgørende for Danmarks velstand. Globalisering medfører, at de nye vækstmarkeder får stadig større økonomisk betydning. Blot en tredjedel af verdens købedygtige forbrugere ventes i 2025 at være bosat i EU. Det er derfor afgørende, at dansk erhvervsliv styrker sin position på de nye vækstmarkeder, herunder især i Brasilien, Rusland, Indien og Kina.
DI's bud på, hvordan handelspolitikken skal anvendes som strategisk instrument i en global vinderstrategi, beskrives i pjecen "Globalt udsyn eller nationalt snæversyn", der er blevet offentliggjort i forbindelse med et debatmøde om temaet i Industriens Hus.
- Hvis de politisk skabte barrierer for handel med varer og tjenester fjernes, kan erhvervslivet frigøre store velstandsgevinster ved frihandel og investeringer i nye arbejdspladser. Internationalt vil der udmønte sig en velfærdsgevinst i størrelsesordenen USD 620 mia. årligt. Det svarer til størrelsen af Australiens samlede økonomi. Det understreger, hvor vigtigt det er, at vi fører en offensiv handelspolitik, siger Hans Skov Christensen.
- Sommeren har desværre budt på problemer med handelsrestriktioner. Det er den forkerte vej at gå. Det drejer sig om at få åbnet markederne. Et godt eksempel er tolden som handelsbarriere. En gennemsnitlig reduktion i toldmurene på tre procentpoint vil alene kunne øge dansk eksport med seks milliarder kr. om året. En offensiv handelspolitik er derfor en helt naturlig del af en dansk vinderstrategi, siger Hans Skov Christensen.
Kilde: Pressemeddelelse fra Dansk Industri.