Designvirksomheder vil redde eksporten med VR-briller og sansepakker
I stedet for en flybillet, et hotelophold og en VIP-tour på en møbelmesse lander der snart en pakke med VR-briller og materialeprøver hos nogle af verdens vigtigste indkøbere og trendsættere inden for møbel- og interiørbranchen.
Syv af Danmarks førende møbel og interiør brands er nemlig gået sammen om at satse på Virtual Reality og andre teknologiske muligheder for at indhente noget af den eksport, som de har tabt på grund af covid-19.
– Møbelmesserne er aflyst, så vi er nødt til at være kreative for at skabe opmærksomhed om vores produkter og opretholde de netværk, som sikrer vores eksport. Når indkøberne ikke kan opleve vores produkter fysisk, er det svært at tale til deres sanser. Virtual Reality er en banebrydende mulighed for at opnå noget af den samme effekt, siger Benjamin Andreassen, der er digital projektleder ved Kvadrat.
Kom helt tæt på
De er med i projektet
• 3daysofdesign
• Astep
• Carl Hansen & Søn
• Kvadrat
• Kvik
• Lene Bjerre
• TAKT
• Wendelbo
Projektpartnere
• Copenhagen Business School, Institut for Digitalisering
• Lifestyle & Design Cluster
• Virsabi
I VR-brillerne kan brugerne besøge udstillingsrum for hver af de syv brands. Her præsenteres udvalgte designs, som de kan komme helt tæt på og se fra alle vinkler. For eksempel kan de bukke sig ned under lamperne og kigge op på undersiden, eller gå rundt om stole – hvis de vel at mærke har sikret sig, at der ikke står noget i vejen i det rum, de fysisk befinder sig i.
Virksomhederne har også hver en præsentationsvideo, hvor brillerne giver en illusion af, at det er i biografstørrelse, ligesom der er 360 graders videoer optaget på producenternes værksteder eller i deres showrooms.
– I VR-brillerne lukker man sig inde i sit eget univers og er til stede på en helt anden måde, end hvis man ser en video på YouTube. Vi viser produkterne og skaber samtidig en stærk tilknytning til virksomhederne bag med en intensiv form for storytelling. Det er afgørende for indkøberne at forstå historien bag det enkelte brand, for at kunne sælge deres produkter, siger Signe Terenziani, adm. direktør for 3daysofdesign.
3daysofdesign arrangerer hvert år en af Danmarks største designevents, der tiltrækker indkøbere, journalister, bloggere og andre trendsættere fra hele verden. De står for at sende pakkerne ud til de vigtigste personer.
– På den måde får vi også testet af, om teknologien fremadrettet kan erstatte nogle af de rejser, som ellers udgør en stor del af miljøbelastningen i vores branche, siger hun.
Tag møblerne med hjem
Udover VR-brillerne er der også produceret 3D-modeller af udvalgte designprodukter i Augmented Reality. På en helt almindelige iPhone eller iPad er det muligt at placere modellerne i sit eget hjem, hvilket projektets bagmænd håber, også kan styrke salget fremadrettet.
– Projektet har givet en stærkere indsigt i vores eget digitale potentiale som virksomhed, og det har fremskyndet udviklingsprocessen så brugeren kan opleve en række digitale initiativer til inspiration og visualisering i deres egen kontekst. Vi er digitalt drevet, men arbejder samtidigt med fysiske produkter og ser dette som en god mulighed for at skabe en anderledes og forbedret brugeroplevelse, når det kommer til køb af møbler, siger Sofie Neble, der er Brand Activation Manager hos Takt.
Virtual Stage
VR-brillerne og AR-modellerne er en del af projektet Virtual Stage, der med støtte fra Industriens Fond undersøger, hvordan teknologi kan understøtte eksporten af danske designprodukter under covid-19.
– Når danske virksomheder formår at udnytte ny teknologi på en god måde, så øges deres konkurrenceevne. Med værktøjerne fra Virtual Stage nås kunderne på nye måder gennem digitale kanaler. Det er nyttigt i en tid, hvor folk ikke kan mødes fysisk. Men perspektiverne rækker også ud i fremtiden, hvor virtuel fremvisning af nye produkter kan øge effektiviteten og gøre både produktion og distribution mere bæredygtig, siger Thomas Hofman-Bang, der er adm. direktør i Industriens Fond, som har støttet Virtual Stage som led i fondens særlige corona-indsats med fokus på især at hjælpe mindre og mellemstore virksomheder i en vanskelig tid.
Virtual Stage-projektet fortsætter ind i det nye år, hvor det er muligt for flere livsstilsvirksomheder at deltage i projektet frem mod februar 2021.