Med inspiration fra Bilka: Stark vil eje kunden hele vejen rundt
I september slog byggecenterkæden Stark dørene op til sin tredje Workwear Megastore, knapt et år efter den første åbnede i Glostrup. Og det første år i beklædningsbranchen har givet blod på tanden.
– Det er gået over al forventning, og vi har overgået budgetterne på alle parametre, så vi er meget tilfredse, fortæller Morten Bøgel Rønnow, Category Manager hos Stark og ansvarlig for den nye satsning.
Han fremhæver særligt én positiv overraskelse.
– Det bedste er måske den store tilgang af nye kunder, som vi ikke tidligere har set i Stark, og det er både smv’erne og store virksomheder med mange hundrede ansatte, fortæller Morten Bøgel Rønnow.
Tøjsatsningen skal understøtte Starks ambition om at sikre kunderne en 360-graders service, og inspirationen til de nye butikker er hentet i detail- og dagligvarehandlen.
– Ser man på kunderne og deres ønsker over mange år, så ser vi en tendens til, at mange gerne vil kunne nøjes med at gå ét sted hen at handle. Det er steder som Bilka og Elgiganten gode eksempler på, og vi har også været inspireret af den her mere supermarkedsagtige tilgang, lyder det fra Morten Bøgel Rønnow.
Vil eje kunden hele vejen rundt
Starks strategi er rettet mod det professionelle segment, og Morten Bøgel Rønnow peger på, at det nye forretningsben understøtter særligt et strategisk aspekt.
– Hele beklædningskategorien er et fokusområde, der passer rigtig godt ind i vores strategi om at eje kunden 360 grader, for når vi både kan levere håndværkertøj, en sæk cement, værktøj, lægter og sikkerhedssko behøver kunden ikke tage andre steder hen, forklarer han og peger på, at Starks tøjbutikker derfor også ligger i forlængelse af eksisterende byggemarkeder.
– Vi skal have det samlet, ellers giver det ingen mening, for målet er en one-stop-shop, lyder det.
Derfor er der også en naturlig begrænsning på, hvor mange Workwear Megastores der kan blive plads til på det danske marked.
– Det er langt fra alle vores lokationer, hvor det kan lade sig gøre at bygge ud, men jeg håber, at vi alt i alt skal have en fem-seks stykker, fortæller Morten Bøgel Rønnow.
Potentialet er kæmpestort
Han vil ikke udelukke, at der på længere sigt kan åbnes tøjbutikker på andre af Starks markeder, men i første omgang er det planen, at holde projektet på dansk grund.
– Her tester vi konceptet og får det pudset af, og så må vi se, hvor det lander, forklarer Morten Bøgel Rønnow, der dog understreger, at det for nuværende ser ud til at lande et godt sted.
– Jeg tror, vi har læst markedet rigtigt, og det er også det, vi hører fra vores kunder. Arbejdstøj er et nødvendigt onde, som de ikke har tid til at skulle tre forskellige steder hen for at skaffe, så de synes, det er fedt, at de kan få alting samlet, forklarer han.
Hvor meget den nye satsning skal op at fylde i kroner og ører, vil Morten Bøgel Rønnow ikke sætte tal på, men han understreger, at der stadig er masser at hente for Stark.
– Vores leverandører anslår, at vi sidder på mellem 25 og 30 procent af markedet, og det betyder jo, at der stadig er 70 til 75 procent af kunderne vi ikke har fat i, så der er ingen tvivl om, at potentialet er kæmpestort, slår han fast.