FDB Møbler barsler med udenlandske butikker efter heftigt vækstår
FDB Møbler, der ved årets begyndelse blev udskilt fra Coop, kan nu glæde sig over, at det første år som selvstændigt medlem af Coop-familien er gået over al forventning.
I en pressemeddelelse oplyser virksomheden, at omsætningen i årets løb er vokset med omkring 50 pct., og kommer til at lande på omtrent 150 mio. kr.
– Vi havde håber på at vækste 20 pct., så det har været langt over vores målsætning, fortæller adm. direktør Ole Kiel til Wood Supply.
FDB-direktøren peger på, at hovedparten af væksten er hentet online.
– Men overraskende nok vækster vi også på de fysiske butikker, fortæller Ole Kiel, ifølge hvem fremgangen er hentet bredt på tværs af produktsortimentet.
– Men skal man fremhæve et par ting, så har vi solgt flere sofaer og spiseborde end normalt. Blandt andet loungesofaen 7-9-1, der er designet af Thomas Alken, og som blev lanceret sidste år, sælger vildt godt, lyder det.
Nye designs har overhalet
Da Ole Kiel for syv år siden satte sig for at genoplive FDB Møbler, skete det på ryggen af de gamle klassikere fra blandt andre Børge Mogensen, Jørgen Bækmark og Mogens Koch. Men hurtigt stod det klart, at der også måtte nye designs i folden.
– Man kan sige, at da vi kom ordentligt i gang, så gik det op for os, at mange af de gamle designs er skabt til en helt anden boligstil, end den vi har i dag, fortæller Ole Kiel, der fremhæver flere eksempler på den udvikling.
– I dag har de fleste loungesofaer, man kan flyde ud på foran skærmen, men dengang sad man jo ret op og ned i en sofa. Sofabordene skulle man kunne drikke kaffe ved, så de var ti cm højere end i dag, og de trefløjede reolsystemer, der engang var meget populære, ser man snart heller ikke mange steder, forklarer han.
I dag henter FDB Møbler ifølge Ole Kiel mere end halvdelen af omsætningen på de nye designs, men der er også gjort en stor indsats, for at få universet til at fremstå helstøbt.
– Med de nye designs gør vi meget for, at det skal passe ind i det gamle. Når man går ind i en af vores butikker, skal man helst ikke kunne se, hvad der er nyt og hvad der er gammelt, forklarer Ole Kiel.
Gør klar til butiksåbninger ude
Ved årets begyndelse meddelte FDB Møbler i forbindelse med udskillelsen fra Coop, at der skulle skrues ekstra op for eksporten.
– Målet er at cirka halvdelen af vores omsætning skal komme fra eksport om fem år. I dag er den andel under 10 procent, lød det i den forbindelse fra Ole Kiel, der peger på, at eksportambitionerne for i år er blevet indfriet.
– Vi er vækstet, det vi skulle på eksporten, men det har ikke svaret til væksten i Danmark, fortæller direktøren, der peger på, at mens coronaen skubbede godt på møbelsalget hjemme, gjorde pandemien det sværere at komme ud i verden.
– Var vi ikke blevet lukket ned, kunne vi have gjort det endnu bedre, lyder vurderingen.
Der er dog ingenlunde skruet ned for ambitioner, og det nye år kommer til at byde på yderligere eksporttiltag fra virksomheden, der for nuværende sælger sine møbler gennem udenlandske forhandlere og webshops.
– Det er planen, at vi på et tidspunkt skal have selvstændige butikker i udlandet også. Jeg tænker, vi skal åbne den første til næste år, og det bliver nok i Tyskland, der er vores bedste eksportmarked, fortæller Ole Kiel.