Holmris B8-direktør træder tilbage og helliger sig frontlinjen
Efter 25 år på topposten takker Henrik Holmris d. 1. februar af som adm. direktør i Holmris B8 for i stedet at hellige sig rollen som kreativ direktør.
– Det har selvfølgelig ikke kun været en nem beslutning, men jeg synes, det er et rigtig godt tidspunkt, og jeg glæder mig helt vildt til igen at komme tættere på vores kunder og samarbejdspartnere, forklarer den afgående direktør, der er tredje generation på topposten i virksomheden, som hans farfar grundlagde i 1937.
At tidspunktet ifølge Henrik Holmris er rigtigt, skyldes især den turnaround, Holmris B8 de seneste år har været igennem, og som coronakrisen satte ekstra blus under.
– Nu har vi fået lavet så mange ændringer, vi har skåret organisationen kraftigt til, og skiftet fra produktionstung virksomhed til i højere grad at være et design- og salgsselskab er efterhånden godt på plads. Derfor er det også et godt tidspunkt at give ansvaret for driften videre til en, der virkelig har styr på den slags, fortæller Henrik Holmris.
Ingen møbelerfaring, intet problem
Den nye mand i direktørstolen bliver Flemming Windfeld, der er hentet fra topposten i virksomheden System Frugt.
– Han kommer med en masse ledelseserfaring og masser af struktur i forhold til at drive og optimere en virksomhed, og så er han rigtig dygtig til at styre maskinrummet, fortæller Henrik Holmris, der ikke ser Flemming Windfelds manglende møbelerfaring som nogen særlig hæmsko.
– Det skal vi nok få lært ham, for vi har jo rigtig mange dygtige personer med mange års erfaring på det felt. Til gengæld kommer han med noget mærkevareerfaring fra blandt andre Kims og Bon’a Parte, og har i sin seneste stilling virkelig formået at optimere hele værdikæden, hvilket vi kommer til at kunne få stor gavn af, lyder vurderingen.
Strategien står stadig
Mens direktørskifter ofte kædes sammen med retnings- eller strategiskifter, er sagen en anden hos Holmris B8.
– Flemming kommer til at køre videre med den strategi, vi lagde i efteråret, fortæller Henrik Holmris, og peger på det, han kalder fire hjørneflag.
– Det første hedder Rum til Mennesker, og gælder både eksternt, hvor vi ønsker at skabe netop det for vores kunder, og internt hvor vi har plads til mange og meget forskellige profiler. Andet hjørneflag er Salg og Design, der definerer, hvilken type virksomhed vi er, uddyber den afgående direktør, der fortsætter:
– Tredje hjørneflag er, at vi er gået tilbage til et stærkt, dansk udgangspunkt, hvor vi har lukket ned for kontorerne i Singapore og Dubai, og i stedet fokusere på at følge med vores kunder ud i verden fra et dansk udgangspunkt, mens fjerde hjørneflag er ambitionen om at blive en frontrunner på den bæredygtige udvikling i møbelbranchen.
Vil sætte turbo på udviklingen
Med strategi og arvtager på plads ser Henrik Holmris nu frem til at komme tilbage til frontlinjen, hvor kundekontakt og udviklingsarbejde får førsteprioritet.
– I 00’erne og 10’erne, hvor vi voksede helt vildt, brugte jeg meget mere tid på at være ude ved kunderne, og der skal jeg ud igen; ikke fordi, jeg skal til at drive salget, men fordi der er rigtig meget at hente på den tætte kontakt, forklarer han.
En tættere kontakt med samarbejdspartnere som indretningsarkitekter er også på listen over ting, Henrik Holmris ser frem til.
– Jeg tror, vores branche står over for en rigtig spændende udvikling i forhold til, hvordan kontorer vil blive indrettet på den anden side af corona, så jeg håber også, at jeg i den nye rolle kan være med til at sætte turbo på udviklingen hos os, som vi har gjort det et par gange før, lyder det.
Hvad der præcis skal udvikles, vil han dog nødigt løfte sløret for endnu.
– Det handler både om produkter og koncepter, og ambitionen er, at vi til Trends & Traditions i efteråret står knivskarpt med nogle nye tiltag, slår han fast.