23948sdkhjf

Møbelvirksomhed melder klar til flere knopskud

For interiørproducenten WeDoWood indvarsler et igangværende samarbejde med arkitektvirksomheden Friis & Moltke et nyt kapitel.

Møbelkollektionen, de to parter har samarbejdet om at opdatere og relancere, får nemlig til huse i et helt nyt selskab med rødder i WeDoWood og adm. direktør Klaus Jorlet ved roret. Og står det til WeDoWood-direktøren, er der blot tale om første knopskud på stammen for den ti år gamle interiørvirksomhed.

– Vi er i dialog med mange mindre virksomheder som os selv, der ønsker at gå indgå i et fællesskab og udnytte de synergier, der kan være i at samle en række forskellige brands under samme paraply, forklarer Klaus Jorlet.

Af samme grund giver det mening for ham at træde ind på direktørposten i det nye selskab, der skal sælge Friis & Moltkes opdaterede designs. Designs, der blandt andet byder på stel af stål, og derfor i sagens natur dårligt kan passe ind hos WeDoWood, der, som navnet antyder, primært beskæftiger sig med træ.

– Og så passer tidspunktet godt, fordi vi har haft et rigtig godt år hos WeDoWood, så der er plads til at gøre lidt mere, forklarer han.

Fra bambus til eg

WeDoWood blev grundlagt i 2011, og Klaus Jorlet har været en del af foretagendet siden 2016. Sidste år købte han begge stiftere ud, og sidder i dag på 80 pct. af virksomheden, mens de resterende 20 ligger hos salgsdirektør Søren Andersen. Og det er en virksomhed i topform, de to indehavere i dag har mellem hænderne, lader Klaus Jorlet forstå.

– I 2020 gennemgik vi en større forvandling, da vi skiftede fokus fra bambus, som virksomheden oprindeligt byggede på, til FSC-certificeret eg, fortæller direktøren, der peger på, at der i dag er meget få bambusprodukter tilbage i sortimentet.

– Jeg synes jo selv, det er et fantastisk materiale, men der er mange, der ikke kan lide det – det tog så næsten ti år at finde ud af, men nu har jeg efterhånden accepteret det, slår han fast med et grin.

Han understreger, at grundstenen i virksomheden stadig er et fokus på bæredygtighed og upcycling i hele værdikæden fra råmateriale til produktion og logistik.

Den materialemæssige omstilling kunne ifølge Klaus Jorlet aflæses i en stigende efterspørgsel, der dog fik en brat ende med coronaens indtog.

– I marts, april og maj havde vi nærmest ingen omsætning, fortæller direktøren, der beskriver 2020 som noget af en rutchetur.

– For jeg skal love for, at det vendte, da vi kom hen i efteråret; 2020 endte med at blive et af vores bedste år nogensinde, og vi fik blandt andet landet en aftale med en amerikansk distributør og er også kommet ind hos onlineplatformen Boozt, fortæller han.

Klar til mere

Og det er altså på det grundlag, Klaus Jorlet nu er klar til at tage hul på endnu et kapitel for virksomheden.

– Samarbejdet med Friis & Moltke er første skridt i de her planer om at knopskyde, og jeg håber da, at der med tiden kan komme mere til, lyder det.

Han peger på, at der for mindre virksomheder i branchen kan være mange fordele forbundet med at stå under samme paraply, så at sige.

– Alle de store inden for både retail og onlinehandel leder efter nogen, der kan tilbyde dem én samlet indgang til mange forskellige brands, forklarer han og understreger, at det kan være svært for de små virksomheder at få hul igennem til de store forhandlere på egen hånd.

– Men der er også mange fordele ved at være en mindre virksomhed, som kan holde fast i noget fleksibilitet og agilitet i sin organisation, så en måde at komme ind hos de store kan være at alliere sig med flere andre, mindre virksomheder og ad den vej tilbyde en bredere vifte af produkter og brands, vurderer han.

Og nu er første alliance altså på vej i form af det selskab, hvor de opdaterede Friis & Moltke-designs skal bo, og hvor Klaus Jorlet i første omgang træder ind som direktør.

– Vi har lagt en businesscase med en meget konservativ vækst over de første tre år, men hvis det vokser sig stort, hvilket jeg selvfølgelig håber, skal vi have en anden, professionel ledelse ind, lyder det fra den kommende dobbelt-direktør, der er fuldt ud bevidst om en af de store udfordringer i manøvren.

– Tiden er selvfølgelig et issue, det er klart, og det er nok også mit store problem, men lige nu glæder jeg mig bare helt vildt til at lancere det her projekt og se, hvad det kan føre med sig, slår han optimistisk fast.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.072