23948sdkhjf

Tættere kunderelationer giver mersalg

I ”gamle dage” kørte en sælger rundt i landet og besøgte kunder. Det gav tætte relationer mellem ham og kunden, fordi der var tid til at tale om andet end salg. I dag foregår kundekontakten primært via telefon og e-mail. Det er en effektiv og hurtig måde at sælge på, men mange virksomheder har også erfaret, at mersalget til de eksisterende kunder ofte udebliver – fordi den personlige kontakt er skåret væk.
Problemet med den manglende kundekontakt er ikke nyt for de danske virk-somheder. Flere og flere virksomheder vælger derfor også at pleje kunderela-tionerne ved at invitere sine kunder til fodboldkamp i Parken, forpremiere i biografen osv.

- At arrangere en event for kunderne er altså ikke noget nyt. Men at arran-gere en professionel event, som både tilgodeser kunden, men også under-streger virksomhedens (værtens) kultur og målsætning er noget ganske andet, siger direktør Pia Glavind fra eventfirmaet Eventful.

Eventful fører kundeevents et skridt videre: Man mødes i uformelle rammer, men har 100 % fokus på bundlinien.

Man kunne eksempelvis invitere nøglekunder til et smukt arrangement på et slot i Tjekkiet eller på en smuk sejltur på en luksuriøs lystyacht eller en af Danmarks flotteste skonnerter. Det gælder om at være i dialog, lytte og kom-munikere, samle information og viden som senere skal komme både kunde og virksomhed til gavn forretningsmæssigt.

Det er vigtigt også at skabe værdi-tilvækst hos kunden – en tilfreds kunde bliver i folden. Der skal produktudvikles i samarbejde med kunden – det giver succes hos begge parter.

- En event må gerne skabe tætte personlige relationer – det er bl.a. derfor virksomhederne bruger tid og penge på det, men målet er at skabe vækst på bund-linien, siger Pia Glavind.

Konceptet
Det er essentielt, at rammerne er optimale. Derfor udvælger Eventful både sted og aktiviteter efter gennemprøvede kriterier.

Rammerne kan være en eksklusiv aften i operaen med rundvisning bag kulis-serne, eller hvad med en tur på racerbanen med op til 280 km i timen?

Uanset hvad et firma vælger at invitere til, er der indlagte aktiviteter. Eventful tilbyder at klæde værten, og i særdeleshed sælgerne, på til at få det maksima-le ud af eventen og muligheden for at styrke relationen.

Der afholdes en kort seance med gennemgang af program, roller og forvent-ninger. Fokus sættes på at få det optimale ud af timerne med kunden. Der skal netværkes og skabes grundlag for videre forretningsmæssig dialog.

En lang række danske virksomheder, som ISS, IBM m.fl. har allerede gjort brug af Eventfuls konceptløsninger i en lang række sammenhænge.

Kilde: Eventful. http://www.eventful.dk

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078