Spirende køkkensucces er en Volvo bygget på fravalg
Kan man bygge en vækstvirksomhed på to køkkenmodeller, tre bordplader, seks farver og en temmelig snæver målgruppe? Ja, lyder svaret fra Stilleben Architects, der blev grundlagt i 2018, og som for nyligt kunne lukke bøgerne på sit første overskudsår.
– Vores helt store greb er fravalgene, slår adm. direktør og medstifter Ditlev Rahbek fast som noget af det første, da Wood Supply lægger vejen forbi virksomhedens showroom nær de københavnske søer.
To tidløse køkkener
Her står Stilleben Architects to køkkentyper udstillet side om side, og kunderne kan således nærstudere forskellene på det klassiske forrammekøkken og det lidt prisbilligere sektionsrammekøkken, med de karakteristiske låger. For det er i bund og grund, hvad der er at vælge imellem.
– I starten krævede det noget mod og is i maven at sige nej til ting, kunder gerne ville have lavet, men det er helt afgørende for os, forklarer Ditlev Rahbek, og uddyber:
– Fordi vi holder det simpelt og på mange måder fastlåst, ved vi, at det altid bliver gode og pæne køkkener. Det betyder samtidig, at vi ikke skal tegne forfra hver gang, og derfor kan vi lave høj kvalitet i et prissegment, der ligger noget under de dyreste inden for snedkerkøkkener.
Stilleben Architects startede med det klassiske forrammekøkken, og har senere udvidet sortimentet med sektionskøkkenet.
Foto: Stilleben Architects
Ditlev Rahbek understreger, at valget om at satse smalt også hænger sammen med ambitionen om at lave langtidsholdbare løsninger.
– Ikke mindst når det kommer til designet, slår han fast.
– Vores køkkener skal overleve tendenser, og vi er ret besatte af tidløshed. Der hvor vi er vilde, er på farverne, og de kan laves om – det har vi sikret os.
Fra kunst og keramik
Historien om Stilleben Architects starter imidlertid, et godt stykke tid før der overhovedet var spekuleret i farvepallet og fravalg.
Ditlev Rahbek, der oprindeligt er uddannet arkitekt og møbelsnedker, var efter mange år i kunstbranchen ”vendt hjem” til træarbejdet. Her fik han kontakt med Ditte Reckweg, der sammen med Jelena Nordentoft udgør keramik- og designduoen Stilleben.
– Hun ville gerne have, jeg lavede et køkken til hende, og det blev virkelig fint – de to lavede allerede ting til køkkenet i form af keramik, og på den måde så vi en mulighed for at skabe en slags scenografi til de her ting, fortæller Ditlvev Rahbek om det første forrammekøkken, der blev startskuddet til virksomheden.
Blandt kendere kobles navnet Stilleben Architects i høj grad sammen med de lave endemoduler, der giver plads til en integreret siddeplads.
Foto: Stilleben Architects
– Vi blev enige om, at solgte vi fem styk det første år, ville vi fortsætte. Vi solgte omkring 30, fortæller han.
Siden er det kun gået fremad for virksomheden, der det seneste år er vokset fra tre til i omegnen af 15 ansatte, mens omsætningen er tredoblet.
En Volvo til arkitekterne
Når Ditlev Rahbek skal forklare, hvordan det uden nævneværdigt besvær er lykkedes at vokse organisationen til femdobbelt størrelse, vender han tilbage til fravalgene.
– Fordi vores koncept er så simpelt, er det ret nemt for nye at sætte sig ind i og hurtigt kunne rådgive om i dybden, fortæller direktøren, ifølge hvem netop rådgivningen er en anden vigtig nøgle til succesen.
– Vi er alle sammen arkitekter, så når vi arbejder med en høj grad af standardløsninger, er det i rådgivningen, vi virkelig kan tilpasse køkkenerne til de enkelte kunder, forklarer han.
– Vores køkkener skal overleve tendenser, og vi er ret besatte af tidløshed. Der hvor vi er vilde, er på farverne, og de kan laves om, fortæller Ditlev Rahbek.
Foto: Stilleben Architects
Også for virksomheden kunder er rådgivningen afgørende, vurderer direktøren. Kunderne ligner nemlig i høj grad holdet hos Stilleben Architects.
– Vi sælger rigtig meget til arkitekter og designinteresserede, hvilket er fedt, men det betyder også, at forventningerne er sindssygt høje – og fordi designet er så simpelt, kræver det, at resultatet er perfekt hver gang, forklarer Ditlev Rahbek, der peger på, at man også i prissætningen er gået efter et segment, der afspejler holdet selv.
– Folk spørger gerne, hvad et køkken koster, men altså – hvad koster en bil? Vi har hele tiden tænkt, at vi skulle være en Volvo. Vi laver ”affordable luxury” fordi, det er den klasse, vi selv ligger i, lyder det.
Universet kan udvides
Hvor den københavnske køkkenvirksomhed altså på den ene side arbejder målrettet med at begrænse sig, er der på den anden side masser af plads til udvikling og udvidelser, vurderer Ditlev Rahbek.
– Vi tænker det relativt frit, inden for et meget stramt grid, forstået på den måde at vi på den lange bane drømmer om at indtage både køkken, soveværelse og badeværelset helt, fortæller han og slår i samme åndedrag fast, at der i første omgang er fokus på køkkenet.
– Men her kunne vi også sagtens forestille os, at vi både skulle lave gryder og lamper. Vi har en designfilosofi, der kan presses ned over mange produkter, og fordi vi ikke har egen produktion, er vi fri til at gå ad mange veje, lyder det.
Foto: Stilleben Architects