23948sdkhjf

11 veje til en lys fremtid – del 11

Den fysiske detailhandel befinder sig i en brydningstid med øget konkurrence fra bl.a. e-handel. Men der er masser af muligheder, som kan udnyttes. Her er 11 konkrete bud.
Den 11. november sidste år var Service Platform, Modezonen og Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning værter ved en stort anlagt konference, der satte fokus på detailhandlens muligheder.

Blandt oplægsholderne var Anne Marie Davis fra den britiske analysevirksomhed Verdict. Med afsæt i forbrugerindsigt, analyser – og ikke mindst kommende store trends, gav hun et interessant og inspirerende foredrag om, hvad detailbutikkerne skal gøre for at overleve den skærpede konkurrence.

Anne Marie Davis gav i alt 11 bud på veje til succes, som vi gengiver her på Wood Supply. Vi er nu nået til 11. bud i rækken.

Mobil forbundethed
Anne Marie Davis sidste vej til fremgang for de fysiske butikker handler om at skabe bro mellem internettet og butikken. Som butik bør man anerkende det faktum, at shopping ikke længere kan ses som en lineær proces, men som et komplekst, forbundet miks mellem adfærd online og i de fysiske butikker.

Smartphonen er velegnet til at skabe forbindelsen mellem de to verdener, fordi det er en mobil enhed, som vi altid har på os, og derfor bærer med ind i de fysiske butikker. Prissammenligninger via onlinetjenester eller ved at holde prisen i den fysiske butik op mod en onlinesøgning, downloadede produktinformationer, scanning af stregkoder eller 2D-koder og lokalisering via GPS af den butik, der har den ønskede vare på lager etc. – mulighederne på smartphonen er mange.

Butikkerne må indstille sig på den virkelighed og se mulighederne i den ved at gøre sig mobilt forbundne. Hvorfor ikke sætte 2D-koder op på de prismærker, der alligevel hænger på tøjet i butikkerne, så kunderne efter en hurtig scanning med kameraet bliver ført videre til en video, uddybende produktinformationer osv. online? Her er der en nem mulighed for at udvide butikkens univers til også at gælde det bedste fra onlineuniverset med dets uendelige adgang til informationer og digitalt indhold.

Butikker kan også gøre sig attraktive på stedbaserede sociale netværk som Foursquare eller Facebook Places og tiltrække kunderne med særlige og gode tilbud, hvis man bruger smartphonen til at tjekke ind hér. Anne Marie Davis pointerer, at den slags tiltag er særdeles rimelige at gå til prismæssigt, selv for små spillere, så der er ingen undskyldninger for ikke at udnytte det bedste fra trenden om mobil forbundethed.


Læs også:
11 veje til en lys fremtid – del 1
11 veje til en lys fremtid – del 2
11 veje til en lys fremtid – del 3
11 veje til en lys fremtid – del 4
11 veje til en lys fremtid – del 5
11 veje til en lys fremtid – del 6
11 veje til en lys fremtid – del 7
11 veje til en lys fremtid – del 8
11 veje til en lys fremtid – del 9
11 veje til en lys fremtid – del 10

Læs mere om konferencen:
Sådan løses detailhandlens udfordringer
Kampen om kunderne

Kilde: Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078