Paustian barberer millioner af underskuddet
Brandudvikling, digitalisering og organisationsoptimering æder stadig af Paustians bundlinje. Det fremgår af det netop offentliggjorte årsregnskab for 2019/20, hvor resultatet ikke desto mindre tog et betragteligt hop i den rigtige retning.
– Årets resultat efter skat udgør - 8,3 mio. kr., hvilket er en forbedring på ca. 10 mio. kr. fra sidste år, men fortsat utilfredsstillende, skriver designselskabets ledelse i sin beretning.
I 2018/19 tog bruttofortjenesten et markant dyk fra 32 til 13,4 mio. kr., og her fortsatte faldet sidste år til 12,3 mio., mens underskuddet på driften til gengæld blev reduceret fra 16 til 10,2 mio. kr.
– Resultatet skal ses i sammenhæng med fortsatte meget betydelige omkostninger til brandudvikling, digitalisering, webshopudvikling og strukturel organisationsoptimering samt ikke mindst påvirkning fra corona-epidemien, der isoleret set har haft negativ påvirkning, skriver ledelsen.
Ejer har tabt millioner
I front for Paustian står den aarhusianske erhvervsmand Frantz Longhi, der i 2017 købte sig ind i designselskabet og satte sig i direktørstolen. I januar afslørede årsregnskabet for hans selskab Danish Management Group, at coronaen havde været hård ved flere af de selskaber, han derigennem ejer.
Det gælder blandt andet Paustian Aarhus Aps, Paustian Design Management 2 Aps samt den unge møbelvirksomhed Warm Nordic, mens Frantz Longhis andel af Paustian A/S er ejet gennem selskabet Frantz Longhi Design Group A/S.
I Danish Management Group lød 2019/20-resultatet før skat på – 36,7 mio. kr., mens egenkapitalen i årets løb blev reduceret fra godt 300 mio. til 254 mio. kr. Også Frantz Longhi Design Group A/S kom ud af 2019/20 med et minus på bunden, dog et betragteligt mindre et af slagsen på 479.020 kr.
– Årsagen er COVID-19, der har påvirket stort set alle datterselskabers resultater i markant negativ retning, bl.a. fordi der i de fleste selskaber ikke har kunnet opnås hjælp fra hjælpepakker vedrørende faste omkostninger, lød forklaringen i ledelsesberetningen fra Danish Management Group.
Forventer sorte tal
Skønt Paustians ledelse kategoriserer årets resultat som utilfredsstillende, er man godt tilfreds med, at underskuddet er skrumpet markant.
– Mens mange virksomheder har måtte se forringede resultater i dette corona-år, er det positivt, at Paustian A/S er lykkedes at forbedre resultatet med tocifret millionbeløb - trods de markante corona-udfordringer, lyder det.
Ifølge ledelsen har designvirksomheden via en ”målrettet og dedikeret marketingsindsats” øget kendskabet såvel som kundetrafikken i de forskellige kanaler, og det er vurderingen, at de store investeringer, der er gjort, har skabt en ”revitaliseret baggrund for øget positionering i et marked, der på trods af en fortsat konkurrencepræget udvikling vil skabe grundlaget for fremtidig lønsom vækst.”
Det er således også forventningen, at designvirksomheden med 2019/20 har haft sit sidste underskudsår i denne omgang.
mio. kr. | 2019/20 | 2018/19 |
---|---|---|
Bruttofortjeneste | 12,3 | 13,5 |
Driftsresultat | - 10,2 | - 16,2 |
Resultat før skat | - 11,0 | - 19,6 |
Årets resultat | - 8,3 | - 20,0 |
Balancesum | 72,2 | 76,7 |
Egenkapital | 22,8 | 31,0 |
Gns. antal ansatte | 45 | 53 |
Regnskabsåret blev afsluttet 30. september 2020. |