Palomat ruster sig til nye markeder
Indenfor det sidste halve år har den nordjyske producent af pallemagasiner oplevet øget efterspørgsel fra nye markeder – og ikke blot fra Europa.
Area Manager hos Palomat, Majbritt Svane, glæder sig over øget efterspørgsel og hæfter sig især ved, at interessen ikke blot ses i Europa – forespørgslerne kommer også fra USA.
Samtidig registrer man igen vækst på eksisterende markeder som Frankrig og Sverige. Markeder som før har været hårdt ramt under krisen.
Stort markedspotentiale i USA
Palomat er på nuværende tidspunkt i dialog med en mulig ny forhandler i USA – et marked som stiller lidt andre krav til pallemagasinerne.
- Det er vigtigt, vi er 100 procent gearet som virksomhed til det amerikanske marked. Her er det ikke nok, at pallemagasinet er CE-mærket. Der er nogle andre krav, som Palomat’en skal leve op til. Vi har før solgt til USA, men det har været gennem danske virksomheder med afdelinger i USA. Aldrig gennem en lokal forhandler, fortæller Majbritt Svane og tilføjer:
- Fragtomkostningerne er også af en anden størrelse, end det vi normalt arbejder med. Vi vil jo være konkurrencedygtige og ikke udkonkurrere os selv på forhånd. Der hersker dog ingen tvivl om, at det amerikanske marked rummer et stort markedspotentiale og dermed nye vækstmuligheder.
Den, indtil videre unavngivne, amerikanske virksomhed forhandler i forvejen et andet dansk produkt, som har været på det amerikanske marked i godt fire år.
- Samarbejdet her fungerer godt, så vi ser positivt på et muligt fremtidigt samarbejde. Vi må se, hvad vi når frem til i løbet af de næste par måneder, slutter Majbritt Svane.
Palomat er en selvstændig forretningsenhed i Bila A/S og leverede sit første pallemagasin tilbage i 1992. Virksomheden fra Nykøbing Mors har dermed 20 års jubilæum her i 2012.