Gubis nye hold sætter kursen
Trods et regnskabsår, der grundet omlægning strakte sig over blot seks måneder, lykkedes Gubi i 2020 med at vende to års tilbagegang til vækst.
I kraft af coronaen bød året dog på modvind på kontraktmarkedet, hvor virksomheden traditionelt har stået stærkt på hotel- og restaurationsindretning, men væksten på det private segment var mere end nok til at opveje for de tabte kontrakter. Og fordelingen med flere privatkunder og færre kontraktkunder passer ifølge adm. direktør Klaus Høeg-Hagensen fint med Gubis strategi.
– Kontraktmarkedet kommer til at fylde mindre hos os. Vi vil gerne køre kontrakt, og det skal selvfølgelig også vækste, men vi skal først og fremmest være et globalt consumerbrand, slår han fast.
Har investeret todelt
Og netop den målsætning har ifølge Gubi-direktøren ligget til grund for en stor del af de seneste års investeringer.
– Her har vi investeret todelt. Dels har vi investeret massivt i at gøre kollektionen bredere og stærkere, og her kan vi se, at vi nu sælger en langt bredere portefølje end tidligere, fortæller han og fortsætter:
– Og så har vi investeret massivt i salg og marketing og i hele virksomhedens backbone, så vi er blevet mere skalerbare og kan håndtere en høj vækst oven på en fortsat højere omsætning.
De senere år har også budt på en række rokader i Gubis ledelseslag. I 2019 valgte Jacob Gudmund Olsen at forlade posten som adm. direktør, og for et år siden blev CFO-posten besat af Henriette Schütze, der sammen med Klaus Høeg-Hagensen nu udgør selskabets direktion.
– På mange måder er det altså en komplet ny ledelse, og vi er godt i gang med at optimere virksomheden, siger Klaus Høeg-Hagensen, der således er helt klar over, hvad den kommende tid skal bruges på.
DNA’et ligger fast
– Øvelsen de næste år bliver at få forløst Gubis potentiale på den internationale scene, og her arbejder vi med en række helt klare prioriteter, der skal sikre, at vi bliver mere skalérbare og strukturerede, for det er en forudsætning for at kunne fortsætte væksten, lyder det.
Gubi-direktøren understreger dog, at manøvren skal ske i overensstemmelse med det grundlag, virksomheden bygger på.
– Vi gør det her med enorm respekt for den store kreativitet og nysgerrighed, Gubi står for. Jacob (Gudmund Olsen, red.) har hele vejen igennem været utrolig modig og taget nogle modige valg, og det skal vi holde fast i – det er nysgerrighed, kreativitet og mod, der er DNA’et, og det bliver det også fremover, slår Klaus Høeg-Hagensen fast.