23948sdkhjf

Tvilum-direktør om opkøb: Vi skal ind og styrke midtbanen

Steens Group var blevet for stor til at være lille, men er for lille til at være stor.

Sådan lyder vurderingen fra Torben Porsholdt, adm. direktør hos Tvilum, som i sidste uge offentliggjorde opkøbet af Steens.

Dermed blev den Kjellerup-baserede virksomhed en del af det, der med opkøbet igen blev Danmarks største møbelproducent, men ifølge Torben Porsholdt kommer det i første omgang ikke til at betyde store forandringer på fabrikken lidt vest for Tvilums egne haller.

– Steens skal blive i Kjellerup. Dels er fabrikken i Fårvang allerede godt fyldt ud, dels er der nogle produktionstekniske forskelle, i og med vi hos Tvilum laver foliebeklædte spånplader, mens Steens arbejder med fyrretræ eller mdf, der bliver malet, fortæller direktøren.

Stærkt forsvar og angreb

Således er det også planen, at Tvilum og Steens Group fortsætter som to separate juridiske enheder og brands, men Torben Porsholdt ser ikke desto mindre masser af muligheder for synergi og samspil.

– Man kan sige, at Steens er stærke i forsvaret, som er produktionen, og i angrebet, som er salgsstyrken, men virksomheden har manglet lidt på midtbanen, som netop er noget, vi de seneste år har styrket gevaldigt i Tvilum, forklarer han.

Med midtbanen henviser Torben Porsholdt blandt andet til stadig stigende krav og forventininger til eksempelvis compliance, arbejdsmiljø og e-commerse og digitalisering.

– Du ved, alt det der ligger yderst, når man skal lave en masse, det kan vi nu lave sammen. Det kommer også til at spare Steens for omkostninger, eksempelvis har vi hos Tvilum investeret en hel del i digitalisering, og vi er ret langt på både RPA (procesautomatisering, red.) og produktionsrobotter, hvilket de helt sikkert vil kunne få meget gavn af også, forklarer Tvilum-direktøren.

Han understreger også , at de ansatte i Kjellerup således ikke skal frygte for deres fremtid.

– Tværtimod tilfører vi ressourcer på koncernniveau, og tanken er, at vi skal udvikle Steens. Vores dna er vækst, og vi er ambitiøse, så der skal nok blive masser at lave, slår Torben Porsholdt fast.

Skal sammen ud i verden

Mens møbeldirektøren altså på den ene side ser masser af muligheder for at bidrage til væksten i det nyerhvervede selskab, peger han også på områder, hvor Steens kan hjælpe Tvilum.

– Vi har de seneste år ikke været så stærke i Tyskland, der ellers traditionelt var et stærkt marked for os, og så er der nogle oversøiske markeder, Steens er på, som også kunne være interessante, fortæller han.

Også børnemøblerne, som ikke tidligere har været en del af sortimentet hos Tvilum, forventer han sig meget af.

– Med dem kan vi præsentere vores kunder for en mere komplet pakke, og vi har lige etableret et selvstændigt firma i Kina, hvor vi har ansat en med stor erfaring i netop børnemøbler. Kineserne er meget optagede af at kunne tilbyde deres børn nogle bæredygtige produkter uden kemikalier, og der har Steens nogle rigtig gode produkter at komme ind med, lyder det.

Der er altså ingen tvivl om, at det er på den globale scene, den nye konstellation skal bevise sit værd, og Torben Porsholdt og holdet er da også i fuld gang med at planlægge, hvordan et produktprogram for Steens kunne se ud på det nord- og sydamerikanske marked, hvor Tvilum står stærkt.

Tre kriterier for succes

I første omgang bliver det dog især i Kjellerup og Fårvang, fokus skal lægges.

– Vi skal først i dybden og analysere, hvor vi kan udnytte eksempelvis de markedsmæssige synergier bedst muligt. Og så skal vi relativt hurtigt i gang med at kapitalisere på det, forstået på den måde at alle lige nu oplever problemer med at levere til tiden – det gør vi også, og vi kan godt lide at levere til tiden, så første prioritet er at få gjort kunderne mere tilfredse end lige nu, fortæller Torben Porsholdt.

At opkøbet på lidt længere sigt også skal medvirke til at generere vækst, er selvsagt, men Torben Porsholdt understreger, at der langt fra er tale om en hovedløs jagt på næste milliardmilepæl.

– Succeskriteriet er, at vi skal lave en god virksomhed med tilfredse medarbejdere og profitabel vækst. Vi skal ikke sælge mere bare for at sælge mere, men for at vi kan geninvestere i virksomheden – både Steens og Tvilum har i en periode ikke haft mulighed for at investere så tungt, og maskinparken hos Tvilum skal i hvert fald have et eftersyn, så kort sagt må kriteriet være god vækst, lønsomhed og glade medarbejdere, slår direktøren fast.

Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078