23948sdkhjf

Efter allerførste opkøb: Det gjorde Fredericia-direktøren virkelig glad

Da Fredericia Furniture i efteråret overtog Erik Jørgensens Møbelfabrik i Svendborg, var det næsten som om, virksomheden havde overtaget en tidligere udgave af sig selv.  

– På rigtig mange måder var Erik Jørgensen der, hvor vi selv stod for syv år siden, da jeg trådte til, fortæller adm. direktør Kaja Møller, der derfor også vidste, lige præcis hvor hun ønskede at sætte ind.  

– Vi havde en meget klar plan for håndteringen, og fordi vi de seneste fem år han koncentreret os om at opbygge strukturer og systemer i Fredericia, havde vi også det mentale og det ledelsesmæssige overskud til at gå i gang med integrationen, fortæller direktøren, der i dag ikke tøver med at kalde processen for en succes.  

– Det er gået virkelig, virkelig godt, lyder vurderingen, men Kaja Møller understreger også, at det i høj grad skyldes ligheden mellem de to virksomheder. 

Respekt for kulturforskelle  

Begge har de en historie som familieejede produktionsvirksomheder og med rødder, der går langt tilbage. Til gengæld var kulturen på Sydfyn en ganske anden end i Fredericia.  

– Og det har været rigtig vigtigt for os at udvise stor respekt for. En større virksomhed tænker anderledes end en mindre, og der er meget nyt, der skal læres, forklarer hun og fortsætter:  

– I Fredericia har vi de seneste år brugt meget energi på at opbygge organisationen og blive en markedsorienteret virksomhed, forstået på den måde at nylanceringer har været baseret på et segments behov og en 360-graders tilgang til netop segmenter, mens det er en anden måde, man har gjort der på hos Erik Jørgensen – det har også betydet, at væksten ikke rigtig er kommet, og det er det, vi nu kan hjælpe med til.  

En lille folder med stor betydning  

Helt konkret skød Fredericia-direktøren integrationsprocessen i gang med noget så simpelt som en folder.  

– Den blev delt ud til alle medarbejdere, så de med det samme kunne se, hvad målet med det her var, nemlig at blive en større og stærkere virksomhed. Derefter tog vi rundt til alle medarbejderne i Svendborg, Fredericia og København og fortalte, hvad vi ville, og vi lagde vægt på de positive budskaber; at vi havde tilkøbt en fantastisk polsterkompetence og, hvor godt vi synes, det her match var, fortæller Kaja Møller. 

Det var imidlertid ikke uden en vis nervøsitet, hun første gang mødte sine nye medarbejdere ansigt til ansigt.  

– Vi ved jo godt, at mange har arbejdet der i mange år og været rigtig stolte af hver dag at møde ind hos Erik Jørgensen. Så jeg spurgte, hvad de egentlig tænkte om, at der snart ville komme til at stå Fredericia Furniture på fabriksbygningen i stedet, fortæller direktøren, der blev lettet over svaret.  

– En af dem svarede, at det var de bare super stolte over, og den forståelse, de har udvist og den lyst til at være med på noget, der har succes, gjorde mig virkelig glad.  

En anden form for motivation 

For Kaja Møller understregede den positive tilbagemelding også, at hun med sin ledelsesstil har fat i noget rigtigt.  

– Medarbejderne vil som regel gerne være med, hvis man viser, at man respekterer og forstår dem, og det er vigtigt for mig at sikre, folk føler sig hørt og set især i en proces som denne, fortæller hun.  

Fredericia-direktøren er nemlig helt bevidst om, at der med overtagelsen er lavet om på meget for de ansatte i Svendborg.  

– Spørger man eksempelvis i kundeservice, så er det klart, at meget er nyt og der er en anden struktur. Før kunne de lige stikke ned i produktionen, hvis der var noget, der skulle cleares, og det kan de ikke længere. Vi ved godt, at det er anderledes, og det er en anden form for motivation, når man er en del af en stor virksomhed, forklarer Kaja Møller.  

Hun understreger derfor også, at hun har sat stor pris på de ansattes velvilje, og i dag priser sig lykkelig over, hvor glat det på de fleste områder er gået med Fredericia Furnitures allerførste opkøb.  

– Hvis vi skulle finde på at købe noget andet, er jeg meget bevidst om, at vi er startet med nogen, der lignede os selv så meget – vi er meget ydmyge over for, at det var så godt et match, og der er ingen tvivl om, det bliver vanskeligere næste gang, lyder vurderingen.  

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11