Jysk trodser butikslukninger og sætter ny omsætningsrekord
Med en omsætning på 32,6 mia. kr. har Jysk endnu engang sat omsætningsrekord trods coronarestriktioner og lukkede butikker.
Det oplyser linnedgiganten i en pressemeddelelse om det endnu ikke offentliggjorte regnskab.
– Jeg er meget tilfreds med, at vi har været i stand til at øge omsætningen med 7 procent, på trods af at vores butikker har været lukket i kortere eller længere perioder på næsten alle markeder. Det ser jeg både som et resultat af, at kunderne i Europa generelt har fokuseret mere på boligen, og som et resultat af, at mine kolleger rundt i landene har været hurtige til at omstille sig til en ny situation og fokusere mere på onlinesalg og Click & Collect, siger Jan Bøgh, adm. direktør i Jysk.
Med 32,6 mia. kr. blev toplinjen 2,2 mia. eller 7 pct. større end det foregående års, og det til trods for, at salget gik tilbage i Tyskland, der udgør kædens suverænt største marked. Her måtte butikkerne holdes lukket i mere end fire måneder, men en kraftig vækst i onlinesalget har været med til at sikre fremgangen for koncernen.
Onlinesalget alene voksede således hele 43 pct., og dertil kommer Click & Collect, der ifølge Jan Bøgh også har trukket sin del af læsset.
– Fordi kunderne betaler i butikken, tæller det regnskabsmæssigt ikke som onlinesalg i JYSK, men det ligger helt fast, at samspillet mellem vores webshops og fysiske butikker har været helt afgørende for, at vi har været i stand til at løfte omsætningen i det seneste regnskabsår, fastslår han.