Dansk marked løfter væksten hos køkkenkæmpe
Efter et brandvarmt andet kvartal er væksten dampet lidt af hos svenske Nobia, der herhjemme står bag HTH, Uno Form og Invita. Det viser et nyligt offentliggjort kvartalsregnskab.
Mens toplinjevæksten i andet kvartal lød på hele 32 pct. sammenlignet med samme periode i 2020, er omsætningen i tredje kvartal vokset med mere beskedne 3 pct. til 3,2 mia. svenske kroner. Mere markant er fremgangen på driftsresultatet (EBIT), der er vokset fra 195 til 228 mio. svenske kroner svarende til en stigning på 17 pct.
Størst har fremgangen været i den nordiske del af forretningen, der omfatter den danske del af forretningen. Her lyder toplinjevæksten på 8 pct., og ifølge adm. direktør Jon Sinton har især det danske marked samt det svenske projektsalg været med til at løfte den del af forretningen.
Til gengæld kæmper Nobia stadig med det britiske marked, der trods forårets genåbning af detailhandlen tegner sig for en nedgang på 4 pct., og også de stigende materialepriser har sat deres præg på kvartalet.
– Perioden var også præget af store forstyrrelser i forsyningskæden og inflationspres i hele værdikæden, herunder markante prisstigninger på råvarer og komponenter til køkkenindustrien som pladematerialer, melamin og maling, udtaler direktøren i en kommentar til regnskabet.
Og han forventer ikke, at den udvikling hører op lige med det første.
– Vi arbejder tæt sammen med vores leverandører for at sikre tilgængelighed, men tror på at forstyrrelserne vil fortsætte på kort og mellemlangt sigt. For at kompenserer for omkostningsstigningerne har vi iværksat markedsprisstigninger, som vi forventer, vil materialisere sig i 4. kvartal, lyder det fra Jon Sinton.
mio. SEK. | Q3 - 2021 | Q3- 2020 |
---|---|---|
Nettoomsætning | 3.215 | 3.105 |
Driftsresultat (EBIT) | 228 | 195 |
Resultat før skat | 213 | 169 |
Årets resultat | 170 | 132 |
Balancesum | 10.320 | 11.099 |
Egenkapital | 4.176 | 4.617 |
Regnskabsperioden blev afsluttet 30. september 2021. |