Stark Danmark lander bedre end forventet efter udfordrende år
2020/21 blev endnu et vækstår for Danmarks største trælastkæde. Mens omsætningen steg med næsten 18 pct. til 8,7 mia. kr. voksede Stark Danmarks samlede resultat før skat fra 330 til 372 mio. svarende til en stigning på 12,7 pct.
– Årets resultat med tocifret vækst i både omsætning og samlet resultat må betegnes som tilfredsstillende. Ikke mindst i et år, der har været præget af fortsatte følgevirkninger af coronakrisen, lyder det fra Troels Vibholm, økonomidirektør i Stark Danmark. Han fortsætter:
– Markedet har været udfordret af flaskehalse i den internationale transport, vareknaphed og prisstigninger på en lang række produkter. Alligevel er det lykkedes os at fastholde og udbygge den gode service for vores kunder.
Troels Vibholm glæder sig især over, at væksten i Stark Danmark ligger højere end den generelle markedsvækst i branchen.
– Det betyder, at stadig flere håndværkere vælger os til. Det er vi naturligvis glade for, fordi det viser, at vores strategiske fokus på de små og mellemstore professionelle håndværkere er det rigtige. Her spiller det også ind, at vi trods store prisstigninger hen over finansåret har fastholdt vores bruttomargin. Vi har ikke udnyttet muligheden for at øge marginerne, og det håber vi også vores kunder anerkender på den lange bane ved at fastholde deres relation til os i disse tider med et meget volatilt marked.
Fortsat interesseret i opkøb
Finansåret bød også på flere nye initiativer fra byggecenterkæden, der blandt andet åbnede sin første forretning på Bornholm og fordoblede antallet af de mindre og lokalt forankrede Stark Shops i indre København fra to til fire. Stark Danmark åbnede også endnu en shop ved byggepladsen til Femern-forbindelsen og fik endelig godkendt overtagelsen af de fire tidligere Jens Schultz A/S byggemarkeder i Svendborg, Rudkøbing og Marstal.
Året blev også brugt på at øge fokus på det bæredygtige byggeri blandt andet via partnerskabet med Building Green-messen, hvor Starks nyuddannede bæredygtighedsambassadører stod klar til at rådgive de fremmødte. Konceptet Gentræ, der indsamler og genbruger interim-træ fra byggepladser, fik et søster-koncept i form af Genpap, der erstatter nyt papfyld med genbrugspap i alle de pakker, der hver dag afsendes fra et centrallager i Vejle, og endelig kunne Stark i november lancere Danmarks første elektriske lastbil med kran.
– Vores fokus på bæredygtighed er et godt eksempel på, at vi hele tiden investerer i fremtiden. Det gør vi også med tiltag som vores loyalitetsskabende Håndværkerklub, der har rundet 10.000 medlemmer og med sponsoratet af DBU og herrelandsholdet i fodbold, der i år har givet mange af vores kunder nogle helt uforglemmelige oplevelser. Det har stor værdi i en relations-branche som vores, siger Troels Vibholm.
Mange af de muligheder og udfordringer, som Stark Danmark har haft i det overståede finansår, ventes at fortsætte ind i det nye. Selskabet ser fortsat høj aktivitet i byggeriet, men også udfordringer med knaphed på nogle varekategorier på internationalt plan. I det kommende år vil det også resultere i prisstigninger, men andre steder forventes også prisfald.
– I Stark vil vi fastholde vores strategi med at fokusere på og videreudvikle vores services til SMV-kunderne, blandt andet i form af nye koncepter, der skal gøre det endnu mere attraktivt at handle med os. Vi vil også gerne styrke vores lokale tilstedeværelse i Danmark, så hvis de rigtige muligheder viser sig, er vi fortsat interesseret i at vokse både gennem opkøb og nyetableringer, siger Troels Vibholm.