Køkkenkæmpe genfinder væksten i det "nok travleste år" længe
Væksten vendte sidste år tilbage hos køkkenkæmpen Nobia, og der er blevet løbet stærkt på såvel fabrikken i Ølgod som i de nordiske butikker.
Det fortæller Jesper Gylling Olsen, direktør i Nobia Danmark med varemærkerne HTH, Uno Form og Invita, der først og fremmeste beskriver det forgangne regnskabsår som en kompliceret affære.
– Vi oplevede et utroligt kompliceret år, hvor vi i størstedelen af første kvartal måtte holde butikkerne i Danmark og Norge lukket, mens de svenske kunder også var tilbageholdende i årets første måneder, forklarer køkkendirektøren.
Ikke uden udfordringer
Da butikkerne atter kunne åbne i foråret, kunne man dog konkludere, at den pandemiforstærkede køkkenkøbelyst ikke var dampet af i mellemtiden. Mens Nobias samlede omsætningsvækst for året beløber sig til en lille milliard svenske kroner svarende til rundt regnet 8 pct., tegnede den nordiske del af forretningen sig for en organisk vækst på 10. pct.
– Det har måske nok været det travleste år for Nobia Danmark i mange, mange år, og det er vi selvfølgelig glade for, fastslår Jesper Gylling Olsen, der peger på, at væksten er trukket bredt på tværs af lande og segmenter.
Men uden udfordringer har det altså ikke været.
– Vi har jo været en del af en branche, som virkelig er blevet udfordret af den supercyklus, der har ramt i forhold til råvaresikkerhed og forsyningskæder, hvilket ikke har gjort året mindre kompliceret at navigere i, fortæller Jesper Gylling Olsen.
Han medgiver til gengæld, at det i den forbindelse har været givende at være en del af en milliardkoncern.
– Vores sourcing i Nobias supply chain har ageret utroligt professionelt og har hele tiden haft rettidig omhu for øje, men ingen har jo vidst, hvordan det ville udvikle sig – det har derfor også krævet en enorm indsats at sikre, at vi størstedelen af vejen har kunnet levere fulde leverancer, hvilket har haft stor betydning, forklarer han.
Fortsat ringe udsyn
Selvom 2021 er blevet til 2022, er kompleksiteten fortsat en fast følgesvend i Jesper Gylling Olsens hverdag.
– Det er vores oplevelse, at efterspørgslen lige nu er enorm på udvalgte råvaregrupper. Vi oplever en konstant kamp for at sikre de bedst mulige betingelser for overhovedet at kunne købe noget, og dertil kommer så de enorme prisstigninger, fortæller køkkendirektøren, der ikke for nuværende ser situationen ændre sig nævneværdigt.
– Vi har også fortsat voldsomt travlt, efterspørgslen er slet, slet ikke dampet af endnu, og vi er selvfølgelig glade for, at vi står med tre stærke brands, som er interessante for både forbrugere og de professionelle projektmagere, fastslår Jesper Gylling Olsen.
Han forventer dog ikke, at den nuværende forbrugsfest er en ny normal i køkkenbranchen.
– Oven på sådan en opblomstring er det temmelig sikkert, at vi vil se et vakuum, men vi forventer ikke en hård opbremsning, som vi oplevede det efter finanskrisen, nærmere en kontrolleret nedgang, lyder fremtidsudsigterne.
Præcis hvornår det bliver, vil Jesper Gylling Olsen meget nødigt spå om. Efter to år i pandemiens tegn er man nemlig blevet vant til at skulle forvente det uventede.
– Vi forventede ikke, at 2022 ville blive lige så travlt som 2021, men det er indtil videre startet sådan, så jeg synes, vi har det med at blive overraskede for tiden, siger han.
mio. SEK. | 2021 | 2020 |
---|---|---|
Nettoomsætning | 13.719 | 12.741 |
Resultat af primær drift (EBIT) | 1.009 | 437 |
Resultat før skat | 907 | 353 |
Årets resultat | 706 | 253 |
Balancesum | 10.629 | 10.085 |
Egenkapital | 4.923 | 4.034 |
Antal ansatte | 6.052 | 5.901 |
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2021. |