Paustian i sort efter 50 tabte millioner
For første gang siden regnskabsåret 2013/14 er der sorte tal på bunden hos designvirksomheden Paustian. Det afslører et dugfriskt regnskab fra virksomheden, der de seneste seks år har haft et samlet tab på lige godt 50 mio. kr.
Her lyder driftsresultatet nu på 357.000 kr. mod foregående års minus på 10,2 mio. kr., mens overskuddet efter skat lander på 3,4 mio. kr. Før skat er der dog stadig tale om et minus på 707.000 kr., der ikke desto mindre er en markant forbedring af 2019/20-tabet på 11 mio. kr., og samtidig er bruttofortjenesten fordoblet fra 12,3 til 24,6 mio. kr.
Ifølge ledelsesberetningen kunne resultatet, der karakteriseres som tilfredsstillende, imidlertid have været endnu bedre.
”Havde der ikke været leveranceproblemer grundet internationale fragt-, materiale- og Corona-udfordringer ville både omsætning og bundlinje have været endnu højere,” skriver Paustians ledelse, der understreger, at resultatet desuden skal ses i sammnhæng med ”fortsatte meget betydelige omkostninger” til blandt andet digitalisering og brandudvikling.
Har ryddet op
I årsrapporten tilskrives den positive udvikling ikke mindst Frantz Longhi, der i 2017 købte sig ind i koncernen og indtog direktørstolen.
Den aarhusianske erhversmand, der især er kendt for sin genrejsning af keramikklenodiet Kähler, har blandt andet haft fokus på at rydde op i forretningen, hvor staben siden 2016/17 er trimmet fra 70 til 47 medarbejdere.
Hos Paustian føler man sig således også forvisset om, at årets overskud ikke bliver en enlig svale.
”Alle de foretagne investeringer i digitalisering, omkostningsreduktioner, øget brand-værdi, øget websalg samt fortsat fokus på strategiske tiltag, optimering af forretningsgange og organisation samt løbende omkostningsbesparelser, vil sikre en fortsættelse af årets positive udvikling fra sidste år - også i de kommende år”, lyder det fra ledelsen, der i indeværende regnskabsår forventer at både top- og bundlinje vokser videre.