23948sdkhjf

Vinduesproducent giver undervisningen et løft til ny målgruppe

Outline Vinduer har i efterhånden mange år hjulpet med at undervise elever og medarbejdere hos landets trælaster og byggemarkeder i vindues- og dørkategorien – ofte med fabriksbesøg i vinduesproducentens produktion i Farsø. Men nu får undervisningen endnu et løft med et nyt e-learningsforløb, som Outline har udviklet specielt til trælasternes og byggemarkedernes elevuddannelser, og som de vil introducere til alle vinduesproducentens forhandlere.

Det skriver Outline i en pressemeddelelse.

Ifølge vinduesproducentens salgschef, Claus Petersen Koch, blev idéen til e-learningsforløbet født under de seneste års coronapandemi, hvor det som følge af nedlukninger ikke har været muligt at komme på besøg i Outlines produktionslokaler:

- Vi har de sidste mange år haft fabriksbesøg to til fire gange om måneden, hvor elever fra landets trælaster og byggemarkeder har været ude at se vores produktion. Det besværliggjorde coronapandemien, hvilket fik os til at tænke i nye baner. Det har resulteret i et nyt e-learningsforløb, som fremadrettet skal fungere som supplement til fabriksbesøgene, siger han.

Videoer om vinduer og døre

Konkret har Outline udviklet undervisningsmateriale i form af videoer, der kan anvendes i uddannelsen af trælasternes og byggemarkedernes medarbejdere.

Her dykkes der ned i forskellige emner, der relaterer til vinduer og døre – fra vinduestyper og materialevalg til emner med udgangspunkt i blandt andet Outlines 24/7-online bestillingskoncept. Samtidig har vinduesproducenten udarbejdet trykt materiale, der fremhæver de vigtigste overvejelser ved både et vinduessalg og -køb, som ikke alene skal klæde trælasterne bedre på som rådgivere, men også deres slutkunder.

 Sparring med XL-BYG

Under udviklingen af konceptet har Outline Vinduer været i tæt dialog med XL-BYG og trukket på byggemarkedskædens erfaringer i forhold til, hvad der fungerer bedst i undervisningen af deres elever. XL-BYG er dermed også de første til at benytte sig af e-learningsvideoerne, der allerede er rullet ud på virksomhedens elevuddannelser samt til onboarding af nye medarbejdere:

- Det er vores forventning, at filmene hurtigere vil gøre vores trainees selvkørende i at bestille vinduer og døre og samtidig vil minimere risikoen for fejl i vores bestillinger. Herudover vil en mere grundig introduktion til eksempelvis materialevalg også klæde vores trainees bedre på til at kunne rådgive vores kunder, og det bidrager alt sammen til at forbedre vores kundeservice, lyder det fra HR- og uddannelseskonsulent hos XL-BYG, Mette J. Brund, som også har ydet sparring til e-learningsforløbet.

 Specialistforløb i støbeskeen

E-learningsforløbet til elever og nyansatte er dog kun første skridt for Outline. Vinduesproducenten vil nemlig også løfte kompetenceniveauet hos trælasternes og byggemarkedernes mange fagspecialister inden for vinduer og døre, og ifølge Claus Petersen Koch vil man derfor på sigt udvikle et e-learningsforløb, der går mere i dybden med de to produktkategorier:

- Da vi udviklede forløbet til elevuddannelserne, gik vi i dialog med trælasterne og byggemarkederne om indholdet, og det vil vi også gøre i det næste skridt, som vil være et forløb for deres fagspecialister. For selvom specialisterne allerede sidder med en tung viden om eksempelvis vinduer, så kan der komme nyheder og trends inden for faget, som vi gerne vil hjælpe med at videreformidle til kunderne. 

Hos XL-BYG byder man muligheden for mere specialiserede forløb velkommen, og Mette J. Brund ser et stort potentiale fra byggemarkedskædens side:

- Der bliver ofte udviklet nye teknologier og produkter til byggeriet for ikke at nævne ny lovgivning på området som eksempelvis brandsikkerhed. Alt det vil undervisningsfilm gøre det nemmere for vores medarbejdere at sætte sig ind i, og det vil hjælpe dem til at kunne yde en endnu skarpere rådgivning til vores kunder.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094