Holder åbningsfest med to og et halvt års forsinkelse
Flexa havde så godt som pustet ballonerne op, da Mette Frederiksen i marts 2020 tonede frem på landets TV-skærmeog lukkede landet ned. Nu er børnemøbelproducenten med to og et halvt års forsinkelse igen klar til at invitere til åbningsfest i den aarhusianske flagskibsbutik.
Det skriver Århus Stiftstidende.
- Vi har faktisk været her i to år, men det har jo været noget mærkeligt noget, hvor vi skiftevis har holdt lukket og åbent i overensstemmelse med corona-restriktionerne. Det har lige så meget fungeret som et showroom som en egentlig butik i den periode, fortæller butikschef Rikke Pedersen til avisen.
I 2020 forlod Flexa det hidtige hovedkvarter i østjyske Hornsyld for i stedet at flytte til aarhusianske midtby med planer om at åbne en flagskibsbutik på samme adresse. Og selvom butikken, som Rikke Pedersen fortæller, egentlig har været åbnet i en rum tid, ser butikschefen frem til, at Flexa næste fredag og lørdag kan invitere aarhusianerne til den længe ventede åbningsfest med rabatter, popcorn og kaffe.
I tråd med direktør-tankerne
Butiksåbningen er ikke det eneste, corona har gjort til en kompliceret manøvre for den østjyske børnemøbelproducentde seneste år. Med 100 butikker i Kina var virksomheden blandt de første, der for alvor blev ramt på økonomien, da pandemien førte til en total nedlukning i landet, der for Flexa betød to-tre tabte bundlinjemillioner om måneder.
Alligevel kom virksomheden ud af 2020 med et rekordresultat på 10 mio. kr. før skat, og i fjor voksede både top- og bundlinje yderligere. Da adm. direktør Carsten Dan Madsen i maj kunne præsentere endnu et rekordresultat, var vinden imidlertid så småt ved at vende, og fremtidsudsigterne syntes igen usikre.
– Vi tror helt sikkert, at forbrugertilliden har fået et knæk, særligt i Europa, og som vi ser det, retter den sig ikke lige foreløbig, lød Carsten Dan Madsens forudsigelser.
I samme ombæring gav han sit bud på, hvordan en forestående nedgangstid skulle tackles, og den forestående aarhusianske åbningsfest stemmer fint overens med direktørens tanker.
– Nu bliver det i høj grad et spørgsmål om at blive kommerciel igen, lød det i foråret fra Flexa-direktøren.