Genoplivede morfars møbler: Nu står Nanna på egne ben
Fire år efter Nanna Aakjær Svendsen satte sig for at genoplive sin morfars møbeldesign, står hun og Intarsia Furniture nu på egne ben i et selvstændigt ApS-selskab.
I 2018 fik den unge iværksætter idéen om, at de møbler, hendes morfar Jørgen Aakjær Jørgensen skabte i 50’erne og 60’erne, skulle tilbage i produktion, og med opbakning fra hele familien og forældrenes økonomiske støtte i ryggen, tilbragte Intarsia Furniture sine første år som et bierhverv hos Nanna Aakjær Svendsens forældres landbrugsselskab.
– Hvis ikke det havde været for mine forældres opbakning og økonomiske støtte, så var Intarsia Furniture ikke blevet stiftet. At starte et møbelbrand op kræver en stor startkapital til indkøb af varelager, markedsføring og den helt rette branding. Jeg havde aldrig fået lov til at låne i banken til sådan et projekt, uden at kunne fremvise salg. Derfor besluttede vi at starte Intarsia Furniture op som et bierhverv, fortæller Nanna Aakjær Svendsen.
Skønt energikrisen det seneste år har gjort tilværelsen som iværksætter udfordrende, klarede Intarsia Furniture sig ifølge stifteren igennem med tilfredsstillende resultater, og derfor var det altså også tid til at oprette det selvstændige ApS-selskab, der blev stiftet ved udgangen af november.
Nye muligheder og store ambitioner
Intarsia Furniture har i dag 25 danske forhandlere fordelt rundt i hele Danmark. Sortimentet består af sofa- og sideborde designet af Jørgen Aakjær Jørgensen tilbage i 1950'erne og en hyldeserie, som Nanna Aakjær Svendsens selv har designet. Trods det lille sortiment erklærer Nanna Aakjær Svendsen sig tilfreds med tidligere års resultater, og hun er derfor ekstra begejstret for i 2022 at nå milepælen for, at Intarsia Furniture får sit eget selskab.
– Grundet godt forarbejde og salg lykkedes det mig at få en kassekredit stillet til rådighed, således vi kunne få Intarsia Furniture flyttet over i sit eget selskab. Det har fra start været meningen, at når virksomheden havde en stabil indkomst, så skulle det flyttes over i mit navn. Jeg må dog indrømme, at jeg var noget usikker på, om det ville lykkes inden 2023, da energikrisen for alvor brød ud, fortæller Nanna Aakjær Svendsen.
At virksomheden ikke længere figurere som en del af forældrenes erhverv, åbner op for nye muligheder og tilbud, så som at søge fonde og rådgivning, som virksomheden tidligere har fået afslag på, fortæller Nanna Aakjær Svendsen, der går med mange vækstplaner for det lille møbelbrand.
Næste skridt er kontraktmarkedet og herefter venter eksporten, hvor håbet er, at deltagelse på forårets 3 Days of Design kan skabe kontakt til agenter eller distributører.