BoConcept sænker farten
Trods forventninger om fortsat ekspansion ser BoConcept ud til at slutte 2012/13 med færre butikker, end da regnskabsåret begyndte.
Koncernledelsen offentliggjorde fredag tallene for regnskabsårets 3. kvartal med meldingen om, at der til dato er åbnet 19 brand stores og lukket 26. Når regnskabsåret slutter forventes en samlet nettoreduktion på fem butikker.
Flere tiltag er sat i søen for at accelerere udviklingen – herunder ikke mindst en model til medfinansiering af butiksåbninger – som nu så småt begynder at blive udnyttet. Dette ses blandt andet på det tyske marked, hvor BoConcept forventer en stigning i antallet af åbninger i de kommende kvartaler.
Ledelsen har endvidere besluttet at anvende koncernens solide kapitalstyrke til at fremme ekspansionen. Det gør man blandt andet ved at åbne butikker i eget regi for efter en kortere periode at overdrage disse til eksterne samarbejdspartnere:
- Et sådant partnerskab er i 3. kvartal 2012/13 indgået med en franchisetager i Moskva, der over de kommende to år vil udvide antallet af brand stores med seks butikker for at realisere det store vækstpotentiale i Moskva, oplyser ledelsen.
Udsigt til pænt 4. kvartal
Regnskabsmæssigt har BoConcept i regnskabsårets første ni måneder omsat for 775,8 mio. kr., hvilket er en stigning på 3,5 procent. Resultat før skat udgør 20,0 mio. kr. mod 29,9 mio. kr. sidste år.
Ledelsen konstaterer, at 3. kvartal blev ligeså udfordrende som forventet, men en vellykket gennemførelse af flere markedsrettede tiltag giver alligevel tro på moderat fremgang. Den hidtidige forventning om en omsætning på niveau med 2011/12 er således ændret til vækst på 2 procent.
BoConcept kom ud af 2011/12 med en overskudsgrad på 3,6 procent, og ledelsen forventer et tilsvarende niveau i år. Ved udgangen af 3. kvartal udgjorde overskudsgraden 3,4 procent, og man satser således på, at 4. kvartal bliver væsentligt bedre end 3. kvartal.