23948sdkhjf

0205: Ledelsens rolle med design

Artikel i Træ og Industri Februar 2005
Af Lars Rygaard, Design Business Group
Som for alle andre tiltag, der iværksættes i virksomheden kræver arbejdet med design, at den øverste ledelse er engageret i arbejdet.

Det rigtige udgangspunkt
Ledelsen skal have fastlagt virksomhedens mission og vision og sikre, at den rette viden er til stede. Samtidig skal ledelsen sikre, at der opstilles økonomiske rammer, finansiering og mål for arbejdet. Ledelsen skal sikre organisering af projektet, sørge for at ressourcerne er til stede og ikke mindst være med til at beskrive opgaven i et designbrief overfor designeren.

Har virksomhedens ledelse fra starten haft en holdning om, at design er et værdiskabende element for deres produkt/ydelse, bør den have forudsætningerne at inddrage design. Virksomhedens ledelse skal evne at se frem og danne sig scenarier omkring fremtidige markedstendenser og udviklingsmuligheder, som kan viderebearbejdes i samarbejde med en designer.

Designstrategien
For at sikre at alle i og udenfor virksomheden ved, hvordan virksomheden arbejder med design bør man udforme en designstrategi. På den måde kommer virksomheden til at fremstå som en designbevidst virksomhed, der har kontinuitet i hele sit udtryk.

En designstrategi tager udgangspunkt i virksomhedens værdigrundlag, som skal være kendt af alle ansatte og kunne genkendes på virksomhedens markeder. Værdigrundlaget tager udgangspunkt i virksomhedens forretningsplan og kultur og vaner, der giver identitet og profil. Mere om designstrategi findes i DDC guide om produktudvikling.

Succekriterier
I organisationer er det ofte sådan, at de ansvarlige for de forskellige fagområder har særligt fokus på eget område. Det bevirker, at man har forskellige succeskriterier og forskellige opfattelser af, hvad der er vigtigst.

For ledelsen vil succeskriteriet være den langsigtede indtjening (økonomi), udviklingsafdelingen finder ofte projekterne skal være teknisk avancerede (teknologi), salgsafdelingen vil have stort salg her og nu (kunderne) og produktionsafdelingen fokuserer på at maskinerne kører effektivt (maskinerne). Ved udviklingsprojekterne er det derfor vigtigt at tage disse tanker med i overvejelserne, da prioriteterne altså vil være forskellige. Det stiller krav til ledelsen om at vægte forholdene på den rigtige måde og gøre det i samarbejde med de områdeansvarlige og evt. designeren eller andre rådgivere, der har erfaring for inddragelse af design i udviklingsprojekter.

Samarbejdet kan også bevæge sig nedad i organisationen. Det skal forstås på den måde, at medarbejderne i produktions- og montageafdelingen også kan have værdi i at kende til virksomhedens designanvendelse og betydningen for deres job.

Organiseringen og fordelingen af ansvar og tildeling af beføjelser er alfa og omega ved opstart af et udviklingsprojekt. Det kræver især stor bevågenhed i mindre virksomheder, hvor nogle medarbejdere kan have flere funktioner og derved kan obstruere for løsningerne – også uden at ville det. I sådan en situation kan det være en idé at inddrage en ekstern, som kan være en designer eller en design management rådgiver, der også fungerer som projektleder. Evt. kan virksomheden også vælge at inddrage en af de eksterne konsulenter, der arbejder med at rådgive omkring inddragelse af design i virksomheden.

Faldgrupper
En af de største faldgrupper ved udviklingsprojekter er manglende fokus. Eller sagt på en anden måde, så forsvinder projektet i dagligdagens problemer. Det er derfor af stor betydning, at der gives ordentlige arbejdsforhold til deltagerne. Det kan være i form at fritagelse fra andre arbejdsopgaver, nødvendige personalemæssige ressourcer, adgang til viden osv. Samtidig skal der ske en løbende opfølgning og aftales milepæle i projektet. Derudover er det vigtigt fra starten af projektet, at rollerne er defineret og ansvaret er fordelt. Der skal derfor ud af projektgruppens medlemmer udpeges en leder, der har beføjelserne til at drive projektet.

Præsentationen af design
Når designarbejdet er i gang skal virksomheden opstille nogle klare retningslinier for, hvad den forventer at se til en præsentation. Det kan være ledelsen skal sælge ideen videre i organisationen eller til kunder, hvorfor det er vigtigt at materialet er klart, overbevisende og let at vise. Husk også, at selv om designerens idéer er udført på en computer og ser færdige ud, så er de lige så lette at ændre, som hvis de var tegnet med en blyant.

Både virksomhed og designer skal være opmærksom, at de ikke ”forelsker” sig i deres ideer for tidligt. Det kan resultere i et kostbart udviklingsforløb, et dårligt samarbejdsklima og en risiko for, at virksomheden responderer til markedet alt for langsomt. Vær også opmærksom på når konceptfasen pågår at sikre en lige præsentation for alle ideer.

Præsentationen er meget vigtig som grundlag for virksomhedens stillingtagen til projektet. Hvis virksomheden skal investere mellem 1-10 mio. kr. i projektet så er den selvfølgelig bedst tjent med at afsætte god tid til præsentationen.

Der er mange muligheder for en præsentation. Man betaler for niveauet af præsentationen, derfor skal ledelsen gøre sine forventninger til præsentationsniveauet klare. I løbet af designprocessen kan det være hensigtsmæssigt med forskellige typer af præsentationer.

Her er nogle eksempler på præsentationsformater:
• Planche
• Standard formater fra A0-A4 (husk at nævne antal)
• Format. (husk at definere filformat)
• Skitse
• Slides
• Multimedia
• Volumen prøver (fysisk indikation af hvor meget produktet fylder)
• Demo (en digital eller fysisk simulering eller prøve på produktet)
• Mock-up ( en prøve som ligner det færdige produkt, men er ikke funktions dygtig)
• Prototype (en prøve som fungerer som produktet er tænkt)

Den billigste form for præsentation er plancher og slides, som kun giver et visuelt indtryk af løsningsforslagene. Skitser og volumenprøver indbyder stærk til diskussion i projekt gruppen, da det er tydeligt, at det er på et meget og ufærdigt stadie. Derved er der ikke den psykiske barriere, som kan være hvis løsningen ser mere ”færdig” ud.

Det tre sidstnævnte kræver en større færdiggørelsesgrad af løsningen og koster en del penge. Til gengæld er det meget nødvendigt, når man kommer længere hen i udviklingsforløbet. Disse har alle den fordel, at de er med til at give et meget virkelighedsnært indtryk af produktet og kan bruges aktivt overfor fokusgrupper og markedet, når produktet skal testes.

Checkspørgsmål.
Har virksomheden en strategi?
Hvilken opgave skal designeren løse?
Har virksomheden opstillet succeskriterier for arbejdet?
Har virksomheden afsat de fornødne ressourcer?
Hvad forventes af designeren?

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063