Ikea-effekt til millioner
Møbelkoncernen har netop indledt byggeriet af et nyt varehus i Aarhus. De mange ekstra kvadratmeter ventes at smitte positivt af på salget af boligudstyr i det østjyske.
Byggeriet af det nye Ikea-varehus betyder arbejdspladser, men der er også en række andre gevinster:
- Som følge af vores nye varehus forventes det, at omsætningen af boligudstyr i 2018 vil stige 3,2 procent i Aarhus Kommune. Det forventes også, at en del af de ekstra besøgende, som varehuset vil tiltrække, også vil besøge andre detailhandelsbutikker og restauranter i området og derved øge omsætningen disse steder, fortæller varehuschef Lena Vandal.
I det nye Ikea Aarhus regner man med at få 20 procent flere besøgende i 2020. Samlet set er der tale om ca. 5.000.000 flere besøgende over perioden 2014 til 2020.
Nye muligheder
Det nuværende Ikea Aarhus åbnede i 1980 og er gennem årene bygget om og udvidet flere gange. Med sine 31.500 m² bliver det nye varehus markant større og får plads til Ikeas fulde sortiment.
- I rigtig mange år har vi her i Aarhus levet på blot 14.000 m² med en tilhørende vareudlevering på 5.000 m². I det nye Ikea Aarhus samler vi det hele under ét tag og får samtidig plads til det fulde Ikea-sortiment. Det vil betyde helt nye muligheder for at inspirere vores mange besøgende, som kan se frem til endnu bedre indkøbs- og familieoplevelser i det nye varehus, og det ser jeg virkelig frem til, siger Lena Vandal.
Det nye varehus får en møbeludstilling og en afdeling for boligindretningstilbehør, som begge har et areal på mere end 6.000 m², og den nye restaurant bliver på 2.000 m² med plads til i alt 550 siddende gæster. Der vil være i alt 32 kasser ved kasselinjen, og udendørs anlægges 1.100 p-pladser.
Ambitiøse klimamål
Samtidig bliver det nye Ikea Aarhus det mest energi- og miljøeffektive Ikea-varehus i Danmark.
- Når vi bygger et nyt varehus, forsøger vi altid at gøre det så energieffektivt og miljøvenligt som muligt. Bl.a. genanvendes betonen fra den gamle Silvan-bygning som stabillag under det nye Ikea-varehus. I det nye varehus etableres en række systemer, der gør det muligt at overvåge og styre forbruget af el, varme og vand endnu mere effektivt end i vores nuværende varehus. Og på taget etableres ca. 3.000 m² solceller, der forventes at producere strøm svarende til 10-15 procent at varehusets elforbrug, forklarer stedfortrædende ekspansionschef Anders Lyhne Nordtorp.
Det er målet at sortere 90 procent af det affald, som genereres i varehuset. Et ambitiøst mål, der bl.a. skal opnås ved hjælp af en række integrerede affaldskomprimatorer i bygningen, som ydermere bevirker, at man undgår træk og køle- og varmetab. I restauranten etableres et anlæg til håndtering af madaffald, som gør det muligt at genanvende affaldet til eksempelvis produktion af biogas.
Under hele byggefasen kan man i øvrigt fortsat handle i det gamle Ikea varehus.