23948sdkhjf

Ikea sætter Jysk til vægs i bæredygtigheds-måling

En undersøgelse gennemført af Sustainable Brand Index sender den svenske møbelkæde helt til tops i Danmark.
Sustainable Brand Index gennemfører brand-undersøgelser med bæredygtighed som fokus. Undersøgelsen er baseret på tilbagemeldinger fra 18.000 respondenter i hele Skandinavien og måler virksomhedernes bæredygtigheds-indsats i forhold til FN’s Global Compact-principper.

Det er første gang, undersøgelsen gennemføres i Danmark, og det resulterede altså i, at Ikea strøg helt til tops. Hele 24 procent af respondenterne vurderer, at Ikea er ”god” eller ”meget god” til at tage ansvar for miljøet, mens 23 procent vurderer dem som ”god” eller ”meget god” til at tage socialt ansvar.

- Disse tal ser måske lave ud ved første øjekast, men faktum er, at forbrugerne finder det meget svært at forstå, hvad virksomhederne faktisk gør inden for bæredygtighed, og om de vurderer det til at være godt eller skidt, siger Erik Hedén, ansvarlig for undersøgelsen hos Sustainable Brand Insight.

Ikea har da også et pænt hul på 14 procentpoint ned til listens nummer to, som er forsikringsselskabet Tryg. På tredjepladsen kommer Jysk.

En lille pudsighed ved undersøgelsen er, at Ikea også indtager førstepladsen i Norge, mens man på hjemmebanen Sverige kommer ind på en mere beskeden ottendeplads.

I Danmark endte top 10 således:
1. Ikea
2. Tryg
3. Jysk
4. Volkswagen
5. H&M
6. Volvo
7. Scandic
8. OK
9. Star Tour
10. Comwell
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094