23948sdkhjf

Skæve indslag på Refshaleøen

3 Days of Design er slut for i år, og den tiende udgave af den københavnske designfestival skuffede ikke. Programmet var større end nogensinde, og mens antallet af logomuleposer voksede i gadebilledet, gik Wood Supplys udsendte på opdagelse i både velkendte og nye distrikter. Årets bedste overraskelse gemte sig i et af de nye områder.

Plads til det skæve

Efter et par dage i midtbyens larm var det en lise at starte fredagen på Refshaleøen, hvor trafikstøjen var afløst af fuglefløjt, og himlen syntes ualmindeligt høj. Distriktet var blandt de nye i 3 Days-sammenhæng, og rammerne var perfekte til det, der var puttet i dem.

For tredje gang stod det unge designfællesskab Ukurant bag en udstilling, der præcis som de foregående år var et velkomment brud med alt det pæne. 

I år var de rykket ind i fabrikshallen hos Barlby Carlsson, og det var med duften af savsmuld i næseborene man kunne gå på opdagelse blandt værkerne, der blandt andet talte en lampe af æggeblommer, en stol opkaldt efter ukrudt og sidebordet “Det er ikke bejdse, det´ brændt”.

De unge designere er tydeligvis optagede af materialer og mulighederne inden for såvel traditionelt håndværk som moderne teknologi, og nysgerrighed og viljen til at gøre ting bedre var gennemgående. Det samme gjaldt for udstillingen In Transit, der bestod af afgangsprojekter fra Det Kongelige Akademi.

Her talte værkerne blandt andet et balancerende brætspil om grøn energi, et bord fremstillet af marmor fra facaden på Lyngby Rådhus, og en fiktiv “vejrkedel” til vind- og vanddreven opvarmning.

The kids are virkelig mere end alright, og det var svært ikke at forlade Refshaleøen med en fornemmelse af, at den næste generation af designere ganske enkelt har tænkt sig at redde verden.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.101