Tæppegigant opper de grønne ambitioner
Genanvendte materialer, reduceret CO2-udledning og udfasning af naturgas. Sådan lyder nogle af de initiativer, der skal sætte yderligere skub i den grønne omstilling hos Ege Carpets frem mod 2030.
Det fremgår af tæppegigantens nye bæredygtighedsrapport, hvor Ege Carpets præsenterer en række kommende projekter, der har fokus på bæredygtighed.
– Hvis man vil gøre noget for den grønne omstilling, skal man turde sætte nogle konkrete mål og initiativer for at nå de mål. Ellers ender det med at blive alt for abstrakt, og man kan hverken udvikle eller evaluere for at finde ud af, om de ting, man gør, faktisk virker, som de skal. Derfor udarbejder vi hvert år en bæredygtighedsrapport, hvor vi blandt andet dykker ned i vores arbejde med FN's verdensmål og cirkulær økonomi, siger adm. direktør Rune Stephansen i en pressemeddelelse.
Bæredygtighedsrapporten indeholder flere nyheder fra Ege Carpets, der blandt andet har udviklet et take-back-system, Ege CircleBack, der sikrer, at brugte tæpper kan genanvendes. Derudover vil Ege Carpets også investere mere i elektrificering af de dele af produktionen, der bruger mest naturgas.
– Vil man virkelig være mere bæredygtig, skal man kigge på hele produktets livscyklus. Derfor har vi både mål og initiativer omkring vores råmaterialer, produktdesign, produktion, virksomhedsansvar og genanvendelse af vores tæpper. På den måde sikrer vi, at vores tæpper ikke kun er lavet af bæredygtige materialer, men at de også er produceret ansvarligt og kan genanvendes efter brug, siger Rune Stephansen.
Ege Carpets har arbejdet målrettet med CSR siden 1990'erne, og sidste år annoncerede virksomheden, at de vil producere verdens bedste og mest bæredygtige tæpper.
Bæredygtighed som fremtidigt konkurrenceparameter
På bæredygtighedsfronten arbejder Ege Carpets med internationale standarder, som skal styrke tæppegigantens position yderligere. Her er der blandt andet ambition om, at alle tæpper til kontraktmarkedet skal være Cradle to Cradle-certificeret på Platin niveau inden 2030, mens virksomheden desuden arbejder aktivt med Science Based Targets.
– Vi oplever, at både kunder og andre interessenter i stigende grad viser interesse for og stiller krav til bæredygtighed. Så udover at vi selv føler et ansvar for at tage del i den grønne omstilling, så bliver det også i højere grad et nødvendigt parameter, man som virksomhed skal tage hånd om, hvis man skal opretholde sin konkurrenceevne, siger Rune Stephansen.
Han understreger dog, at selvom det er vigtigt at accelerere den grønne omstilling, så skal man samtidig også passe på, at man ikke forhaster sig.
– Bæredygtighed er ikke noget, man bare implementerer fra den ene dag til den anden. Det kræver tålmodighed og ikke mindst dygtige folk, som ved, hvad bæredygtighed er for en størrelse. Bæredygtighed drives af de gode ideer, men det er også vigtigt at være bevidst om, hvad der rent faktisk gør en forskel, og hvad der er muligt. Så høje ambitioner med øje for virkeligheden er vejen frem mod en grønnere fremtid, opsummerer Ege-direktøren.