Innovation skal vende minus til plus hos Flexa
Den danske producent af børnemøbler markerer sig særdeles offensivt i disse måneder, hvor et nyt butikskoncept og et væld af produkter har set dagens lys.
Initiativerne er led i en strategi, der skal styrke Flexas forretningsplatform og skabe grundlag for en væsentligt forbedret omsætning og indtjening fremover.
- Vi er overbeviste om, at innovation er en meget vigtig komponent i Flexa’s vækst-strategi, siger CEO Carsten Dan Madsen. Han peger blandt andet på, at det for nyligt lykkedes at vinde en red dot award for sin en nye babymøbelserie, som er udviklet i samarbejde med designeren Hans Sandgren.
Effektivisering har skabt forbedringer
2012-resultatet efter skat udgør -14,6 mio. kr. og betragtes som tilfredsstillende i lyset af, at der for 2012 ikke var forventet fremgang i indtjeningen. Omsætningen er faldet fra 294 til 268 mio. kr.; primært som følge af lavere private label-salg.
Carsten Dan Madsen fremhæver, at Flexa, på trods underskuddet, har skabt forbedringer på flere områder i 2012. I årets løb er der således gennemført en række effektiviseringsinitiativer på koncernens lokationer i Danmark, Estland og Kina.
Det har medført, at bruttoavancen er steget, og at pengebindingen i varelagre reduceret med 25 procent. Optimeringerne har endvidere været medvirkende til, at tilbagegangen på bundlinjen er begrænset med 2 mio. kr., selvom omsætningen er faldet med 26 mio. kr., og at væsentlige omkostninger er afholdt til optimeringer, produktudvikling og nyt butikskoncept.
Udrulning i fuld gang
Flexas nye butikskoncept skal anvendes i 140 Flexa franchisebutikker i Asien og Europa. Hertil kommer et fornyet studio-koncept, som udrulles til flere end 600 salgssteder i førende detailkæder i Europa.
På det danske marked er det første nye Flexa Studio koncept lanceret hos Idemøbler i Fredericia samt i alle Ilva-butikker.
- Det nye butikskoncept er, med sin skandinaviske stil, med til at give Flexa en unik og attraktiv profil i vores store markeder blandt andet i Asien, hvor vi i dag har mere end 100 Flexa Shops, siger Carsten Dan Madsen.
Gennem et nyt samarbejde med Sydkoreas førende stormagasin ”Lotte”, er to nye Flexa Studios åbnet i slutningen af marts, og direktøren forventer, at mere end 40 Flexa Shops i Asien ombygges eller etableres med det nye koncept i 2013.
I disse dage lancerer Flexa et nyt, stort tekstilprogram via detailbutikker i Europa og Asien. Dele af programmet er udviklet i samarbejde den franske designer Veronique Petit.