23948sdkhjf

Møbeldirektør øjner lys i horisonten efter hårdt halvår

At det seneste halve år har været et hårdt et af slagsen, lægger Rumas-indehaver Jens Højer ikke skjul på.

Modvinden i markedet har krævet tilpasninger hos kontormøbelleverandøren, men nu lysner det i horisonten, og selvom forventningen er endnu et år med røde tal på bunden, tror Jens Højer fortsat på en fremtid for den forretning, han overtog i 2020.

– Vi har måttet opsige to interne og en ekstern, og det er selvfølgelig smadderærgerligt at måtte tage afsked med gode folk, men vi har simpelthen været nødt til at tage konsekvensen af den udvikling, vi har set i markedet, siger Rumas-ejeren.

Rumas kom ud af 2022 med et spinkelt plus på bundlinjen, men ikke desto mindre var det første plus siden 2017/18, og forud for det var gået et årti med rene underskud.

– Og man kan da godt spørge, om det så ikke var naivt at tro, vi kunne gå ind og lave mirakler. Og i virkeligheden var Michael (Glibstrup, adm. direktør, red.) og jeg nok ikke helt dygtige nok til at sætte holdet, da vi overtog, vurderer Jens Højer i dag.

– Vi tænkte dengang, at vi skulle have en masse kompetencer med over, men vi var ikke tilstrækkeligt opmærksomme på, hvad det var for kompetencer, og set i bagklogskabens klare lys skulle vi have været mere selektive og så fokuseret på selv at opflaske nye kompetencer, uddyber han.

Skærpede kompetencer

Skønt der er skåret i staben og det plus, Jens Højer og Michael Glibstrup ved årsskiftet forventede sig af 2023, nu i stedet er vendt til et mindre minus, er der således heller ikke tale om en ren lidelseshistorie, understreger Rumas-indehaveren.

– Tværtimod er vi fulde af optimisme og lige nu er vi i dialog om en ny salgsprofil, som vi forventer, kan starte op i løbet af efteråret, fortæller Jens Højer, der denne gang har været meget bevidst om, hvad den nye profil skal bidrage med.

– Det skal helt klart være en person, der er professionel på det opsøgende salg. Vi har nogle rigtig stærke kompetencer på vedligeholdssalg, men når det vedligeholdende salg falder, og man samtidig ikke får skaffet nye kunder, så har vi jo en difference, man ikke kan leve af.

Derfor er sigtekornet stillet ind på en profil, der kan opdrive nye kundegrupper, -typer og markedsandele, og Jens Højer sætter gerne ord på, hvor han ser mulighed for at rykke.

– Vi har udelukkende salg via forhandlere, og det skal vi holde fast i, men vi skal også kombinere det med, at vi selv går ud og finder projekter, hvor der bliver sat nye byggerier i gang, virksomheder flytter, eller hoteller skal renoveres – der skal vi være meget mere proaktive og ikke bare vente på, at telefonen ringer hos os, slår han fast.

Ikke så skidt som frygtet

At Jens Højer fortsat har optimismen i behold, handler ikke bare om en fortsat tro på Rumas. Han noterer sig også, at markedet lader til at være på vej tilbage efter en svær tid.

– Jeg tror faktisk, at vi har set bunden, hvis der altså ikke kommer en ny indgriben i form af udefrakommende faktorer, som vi oplevede med først corona og så en økonomisk krise, vurderer han.

Efter et forår med temmelig tyste telefoner bliver der nu lukket ordrer på daglig basis, og Jens Højer understreger, at udsving er ganske forventelige, når økonomien kommer under pres i de danske virksomheder.

– Når det kommer til slidte møbler, der skal shines op, så hører det jo i kategorien ”nice to have”, og det er typisk noget, man gør, når man har råd til det, forklarer han.

Derfor glæder han sig så meget desto mere over, at flere af landets virksomheder nu synes mindre hårdt ramt end forventet.

– Vi kan mærke, at der er en slags ”ja okay, så blev det heller ikke værre” – vi sidder i øjeblikket og sætter ordrer i gang, som vi tegnede på i tredje og fjerde kvartal af 2022, og det sker jo, fordi virksomhederne har været igennem egne budgetter og set, at det ikke ser så skidt ud, som man havde frygtet, siger Jens Højer.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11