Jysk nærmer sig 40 milliarder, men er stille om indtjeningen
En ny omsætningsrekord er sat hos Jysk, der i det forskudte regnskabsår 2022/23 solgte dyner, linned og møbler for 38,5 mia. kr. Det svarer til en vækst på 6,3 pct. sammenlignet med året forinden, men hvad den verdensomspændende detailkæde tjente på rekordsalget, står endnu hen i det uvisse.
Torsdag morgen har selskabet, der er det absolut største i LLG-koncernen, løftet sløret for den rekordhøje toplinje, og ifølge Rami Jensen, der 1. september overtog direktør-stafetten efter Jan Bøgh, er der god grund til at være tilfreds med udviklingen.
– Det globale detailmarked står stadig over for betydelige udfordringer, hvor forbrugertilliden og købekraften er lav. Men Jysk er kendt for produkter af høj kvalitet til konkurrencedygtige priser, og det afspejler sig i vores resultater og det faktum, at kunderne fortsat vælger at handle i vores butikker, udtaler han i en pressemeddelelse.
135 nye butikker
Til Finans oplyser Rami Jensen, at omsætningsvæksten er hentet på både prisstigninger, øget salg i de eksisterende butikker samt på ekspansion. Trods et udfordret detailmarked lykkedes Jysk i fjor med at åbne 135 nye butikker, blandt andet sine to første i Tyrkiet, ligesom der ifølge pressemeddelelsen blev investeret i 619 øvrige butiksaktiviteter, herunder flytninger og udvidelser af eksisterende butikker samt modernisering til det nyeste butikskoncept.
– Vækst er en del af vores dna, og det viser vores resultater, udvidelser og butiksaktiviteter for regnskabsåret 2022/23 tydeligt. I det seneste regnskabsår nåede vi også en vigtig milepæl, idet over to tredjedele af vores butikker er blevet moderniseret med vores succesfulde 3.0-butikskoncept, og vi har ingen planer om at sænke farten for udrulninger i de kommende år, siger Rami Jensen.
Over for Finans peger Jysk-direktøren tværtimod på, at ambitionerne rækker til mere end 135 butiksåbninger årligt, og han noterer sig, at forbrugerne er ved at komme i mere købelystent humør.
– De seneste tre måneder og hen over sommeren har vi klart haft et løft i kundetrafik og transaktioner, hvor det var lidt anderledes de første måneder af året, siger Rami Jensen til avisen.
Hvad Jysk har tjent på den rekordhøje toplinje, står klart, når selskabet offentliggør sin årsrapport 30. november. I 2021/22 lød overskuddet på 4,5 mia. før skat.