23948sdkhjf

Wegner-producentens forudsigelse: Nedturen er slut

Direktøren hos klassikerproducenten Getama ser konturerne til en begyndende optur efter et træls regnskabsår

Getama tog i sidste regnskabsår et mindre hug. Godt 800.000 kr. tabte virksomheden. Regnskabet blev afsluttet ved indgangen til maj og offentliggjort i denne uge. Allerede nu melder Getama, at bundlinjetallet er ved at få den sunde regnskabskulør tilbage. Wegner/Koch-producenten er på vej tilbage i sort.

- Vi kommer snart med et halvårsregnskab, og det ser fint ud. Vi kommer måske ikke til at lave helt samme resultat som i 21/22, men det bliver noget den retning, siger topchefen i Getama Jesper Temp til Wood Supply.

En af årsagerne til, at Getama midt i en branche, hvor regnskabsfarven denne sæson ellers er rød, kan melde om sorte tal, er efter direktørens vurdering særlige karakteristika ved møbelmarkedet. Markedet for møbelklassikere opfører sig anderledes end markedet for møbler generelt.

- Min vurdering er, at i forbindelse med en konjunkturnedgang er vi og andre klassikerproducenter blandt dem, som bliver ramt senest. Og vi er også dem, som tidligst oplever, at folk begynder at bruge penge igen.

Forklaringen er, at forbrugerne i markedet for designmøbler ikke har samme budgetrestriktion i en lavkonjunktur som forbrugere i markedet for billigere møbler. Prisstigninger på letmælk har mindre eller ingen betydning for kunder til designmøbel. Og konsolideringen af husholdningsbudgettet efter en lavkonjunktur tager også kortere tid, når man ikke har været ramt af letmælkspriserne.

Vel er vi konkurrenter, men…

Udbudssiden af markedet for designmøbler er kendetegnet ved få, velkendte virksomheder, som har produceret de samme møbler i årtier, fortæller Jesper Temp. Det betyder også, at svingdøren til markedet stort set står stille.

- Til daglig taler vi med dem, som producerer lignende møbler som os. Det er virksomheder som Carl Hansen, PP Møbler, Fredericia Furniture og Onecollection. Vi kender hinanden fra gammel tid, hvor vi havde en forening, og vi har de samme kunder i ind- og udland, fortæller Getama-direktør Jesper Temp.

GETAMA DANMARK A/S
Regnskabsår 2022 2021
Valuta mio. DKK mio. DKK
Nettoomsætning - -
Bruttofortjeneste 19,754 21,425
Resultat af primær drift 0,069 2,648
Resultat før skat -0,966 2,251
Årets resultat -0,804 2,408
Balancestatus 36,237 30,757
Egenkapital 11,755 12,559
Antal ansatte 44 49
Kilde: CVR

Og præcis denne markedsstruktur skaber en særlig konkurrencesituation.

- Vel er vi konkurrenter, men når en kunde har forelsket sig i en Wegner-stol fra os, så køber de ikke en Finn Juhl-stol af en anden, forklarer Jesper Temp.

- Det samme gør sig gældende ved store indretningsopgaver. Her stjæler vi ikke ordrer fra hinanden, som det ses i andre dele af markedet. Ved større indretningsopgaver er der som regel en arkitekt, som har besluttet, hvilke møbler der arkitektonisk giver mening. Når vi mister en ordrer, er det ikke til vores konkurrenter, men fordi et projekt er blevet for dyrt, og en billigere løsning end danske møbelklassikere skal findes, forklarer Jesper Temp.

Prisen på IT

Tilbage til Getamas regnskab og underskuddet på godt 800.000 kr. Årsagen til det underskud skal ifølge Getama-direktøren ikke findes i Gedsted, men på Slotsholmen i København.

- Vi ved udmærket, hvad underskuddet i det forgange år skyldes. Ny lovgivning kræver en fuldstændig digitalisering. Vi har de sidste mange år anvendt et norsk IT-system, og vores vurdering er, at det system ikke vil kunne opfylde de fremtidige lovgivningsmæssige krav. Derfor er vi overgået til Microsoft Business Central, og den implementeringsproces har været dyrere end forventet, fortæller Jesper Temp.

Derudover har Getama overtaget produktionen af en stor del af Mogens Kochs møbler i 2021 fra Carl Hansen. Sammen med andre nye produktionsopgaver har det krævet maskininvesteringer.

- Produktionen af Mogens Koch-møbler sammen med andre nyere produktionsopgaver har krævet betydelige investeringer i maskiner. Jeg har ikke lyst til at låne til den slags investeringer, og derfor kan de ses på bundlinjen, fortæller Jesper Temp.

I regnskabsåret 2021/22 havde den snart 125 år gamle nordjyske Limfjordsvirksomhed et overskud på 2,4 mio. kr., og Jesper Temp forventer, at 2023/2024 kommer til at se lige sådan ud, måske en smule mere afdæmpet.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095