Ét procentpoint fra målet: Her er det vigtigste tal fra Ikea-regnskab
Forventningen lød på seks procent - men Ikea Danmark vækstede kun fem procent fra sidste år til nu.
Det er hovedbudskabet i en pressemeddelelse, som møbelgiganten har udsendt torsdag.
I konkrete tal vokser Ikea Danmarks omsætning fra 4,9 milliarder i 2021/22 til 5,2 milliarder i 2022/23.
- Vi arbejder mod vores målsætning om at blive en klimapositiv forretning i 2030. Derfor glæder det mig naturligvis, at vi er på rette vej og er lykkedes med både at skabe vækst og transformere vores forretning og værdikæde i det forgangne år, udtaler Doris Lan.
Ikea Danmark beretter derudover, at man på tværs af koncernens seks varehuse i Danmark har nedbragt sin CO2-udledning med 26 procent siden sidste år.
- For os går vækst og CO2-reduktioner hånd i hånd, fordi vi mener, at der skal store investeringer til i omstillingen af vores forretning for at komme i mål. Det er vækst en forudsætning for, udtaler Doris Lan.
Flere prisfald på vej
Inflationen har også taget fat i Ikeas varehuse, hvor prisstigninger var mere reglen end undtagelsen tidligere på året - og i løbet af 2022.
Sådan som det også forholdt sig i den øvrige detailhandel - såvel som i dagligvarebranchen.
Ikea Danmark hoppede dog tillige med på vognen af prisnedsættelser, da disse skyllede ind over detailhandlen - senest med nedsættelser på over 1000 varer.
Og snart kommer flere til, oplyser møbelkoncernen.
- Vi er stålsatte og målrettede omkring vores vision: At skabe et bedre hjem for de mange mennesker. Den vision kan vi kun leve op til, hvis vi formår at tilbyde møbler og boligtilbehør til priser, hvor alle kan være med. Derfor vil vi også fremadrettet sænke priserne, når det er muligt, til glæde for vores mange kunder, udtaler Doris Lan.