23948sdkhjf

Konkurser giver sofaproducent millionunderskud: - Vi er ikke tilfredse

B2B-aktivitet tynger i særligt grad Sofacompanys regnskab, siger topchef Henrik Andersen 

73 mio. kr. tabte Sofacompany før skat og renter i regnskabsåret 2022/2023, som sluttede ved udgangen af august (EBIT). I forrige regnskabsperiode havde Sofacompany et tilsvarende overskud på 41 mio. kr., oplyser Lars Larsen Group, moderselskabet bag Sofacompany, i en pressemeddelelse. 

Yderligere var Sofacompanys omsætning på 600 mio. kr. i 2022/23, og det er et fald på hele 168 mio. kr. i forhold til 2021/22. 768 millioner kroner omsatte Sofacompany for i 2021/2022.

- Vi er naturligvis ikke tilfredse med resultatet, som er påvirket af mange ydre faktorer, siger Sofacompanys topchef Henrik Andersen om de torsdag offentliggjorte regnskabstal. 

- Vores omsætning blev påvirket negativt af krigen i Ukraine og den efterfølgende høje inflation, som pressede forbrugertillid og købelyst til et lavpunkt – både i Europa og Nordamerika, uddyber Sofacompanys CEO.

Henrik Andersens utilfredshed er forståelig, specielt med tanke på forudsigelserne i årsrapporten for regnskabsåret 21/22. Her var det forventningen, at Sofacompany ville omsætte for mellem 700 og 800 mio. kr. i 22/23, og man ville opnå en indtjening før renter og skat på mellem 40 og 80 mio. kr. (EBIT). 

Sofacompany designer og producerer møblement og i særdeleshed sofaer, som bliver solgt direkte til slutbrugeren, og således er forretningsmodellen, at Sofacompanys produkter er billigere end tilsvarende, som skal igennem et grossist- og detailled. Virksomheden er en del af Lars Larsen Groups retail-aktiviteter, hvor man også finder for eksempel ILVA, Bolia.com og selvfølgelig Jysk.

B2B bløder

Dog har Sofacompany også et betydeligt B2B-salg, og det er netop dette B2B-salg, der er en årsag til den markante tilbagegang for virksomheden, oplyser Henrik Andersen.

- En stor andel af vores omsætning skabes gennem B2B-wholesale, hvor vi producerer og sælger til større udenlandske møbelkæder. Disse har også haft meget svære tider og i en grad hvor flere er gået konkurs, heriblandt britiske MADE.com, som historisk set var en af vores største B2B-kunder. Det resulterede desværre i et debitortab, samt mistet omsætning/indtjening for året, da det skete i starten af regnskabsåret, lyder det fra Henrik Andersen.

Sofacompany

  • Sofacompany er en del af Lars Larsen Group
  • Koncernen har hovedsæde i Ringsted
  • Kæden tæller 28 butikker rundt om i Europa - heraf 5 i Danmark

Kilde: Sofacompany

MADE.com var en af de mange virksomheder, som under gunstige pandemi-vilkår voksede eksplosivt. I 2021 var firmaet værdisat til over 6 mia. kr. Et år senere var det gået konkurs.

Forretningsmodellen, hvor fordyrende grossist og detailled springes over, er ifølge CEO Henrik Andersen det område, hvor Sofacompany fastholder omsætningen.

- Det er ikke på vores direkte salg til slutkunderne, at vi har mistet omsætning, så vi fortsætter ufortrødent vores ekspansion med etablering af flere butikker rundt om i Europa, og vi forventer at åbne yderligere 6-7 butikker årligt, så vi gerne skulle når op på 40 butikker inden udgangen af 2025, siger Henrik Andersen.

Dette år har Sofacompany for eksempel åbnet en ny flagskibs-butik på H.C. Andersens Boulevard i København.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093