23948sdkhjf

Se billederne: Designmøbler på dødsdømte skibe

Få et kig indenfor på de to isbrydere, der nu afslutter et kapitel i dansk søfartshistorie

De blev passet og plejet godt i Nordjylland, Danbjørn og Isbjørn. To store, statslige isbrydere, som siden 2016 har ligget til kaj i havnen i Hals.

Men nu er det slut. Onsdag morgen blev Danbjørn trukket ud på sin sidste sejltur. Den går til Esbjerg, hvor skibet skal ophugges, og samme skæbne venter søsterskibet Isbjørn i næste uge.

Det kan godt være, at kæmpeskibene er lidt rustne på ydersiden, men indenfor åbenbarer sig en anden verden - et kig ind i dansk søfartshistorie. Og med fine, gamle designmøbler.

- Interiøret er virkelig flot med ordentlige møbler. Det var jo statslige isbrydere, så tingene havde en vis kvalitet, fortæller Mads Sølver Pedersen, direktør for det maritime oplevelsescenter Springeren i Aalborg.

Han er er fascineret af skibenes design og konstruktion:

- Smukke skibe, bemærker han.

Alting har en ende

Alting har en ende, også for Danbjørn og Isbjørn. De store, statslige isbrydere blev sejlet agterud af udviklingen.

Ikke siden 1995-1996 har de været brugt til isbrydning.

Og seriøse købere har ikke stået i kø. I princippet ville skibene godt kunne sælges til isbrydning i for eksempel svensk eller finsk farvand, men de gamle isbrydere er alt for dyre i drift. Brændstofforbruget er højt, og dieselmotorerne forurener for meget, konstaterer Mads Sølver Pedersen.- Det maskineri, der sidder i isbryderne, er ikke tidssvarende. Det ville svare til, at du købte en gammel bil med en 40 år gammel dieselmotor, bemærker han.

Isbryderne Danbjørn og Isbjørn

  • De statslige isbrydere Danbjørn og Isbjørn er bygget på Odense Staalskibsværft.
  • De blev taget i brug af Søværnet i henholdsvis 1965 og 1966.
  • Længde 77 meter, bredde 17 meter, vægt knap 3700 tons.

  • Isbryderne havde base på Flådestation Frederikshavn, hvor de var i beredskab om vinteren.
  • Besætning på 26 mand. Der var en fast besætning på fire mand, som passede skibene.
  • I 2010 blev det besluttet at nedlægge Søværnets isbrydertjeneste, og isbryderne blev sat til salg i 2015.
  • En mindre statslig isbryder, Thorbjørn, blev solgt i 2016 til Nordane Shipping i Svendborg, mens det ikke lykkedes at sælge de to større isbrydere - Danbjørn og Isbjørn - i første omgang.
  • Siden 2016 har Danbjørn og Isbjørn ligget i havnen i Hals, oprindeligt udbudt samlet til 30 millioner kr.
  • I sommeren 2023 købte genindvindingsfirmaet Smedegaarden i Esbjerg de to isbrydere til skrotning. Prisen er ikke oplyst.
  • Skrotningen af de to isbrydere ventes afsluttet i foråret eller forsommeren 2024.

Kilde: Wikipedia, Smedegaarden m.fl.

Genindvindingsfirmaet Smedegaarden i Esbjerg skal ophugge Danbjørn og Isbjørn. Virksomhedens direktør Morten Smedegaard regner ikke med, at nogen vil købe isbrydernes gamle dieselmotorer eller dele fra dem.

Så de ender som skrot lige som resten af isbryderne. Gammelt jern og metal, som skal genanvendes.

Designmøbler på auktion

Direktøren fra Smedegaarden vurderer, at de fine, gamle møbler fra isbryderne godt kan sælges.

- Det er danske designmøbler. Dem smækker vi nok ud på auktion eller sælger via lagersalg, fortæller han.

Hvor meget han har betalt for de to isbrydere, vil han ikke oplyse. Det må han ikke, ifølge kontrakten med Forsvaret. En aftale, som også rummer andre restriktioner:

- Vi har ikke lov til at donere noget fra skibene til museer, siger Morten Smedegaard.

Flere museer har ellers spurgt, om de kunne få lov til at få en lille bid af de store, historiske isbrydere - for eksempel en del med skibenes navne. Men nej.

En mindre model af de store, danske isbrydere kan dog ses på oplevelsescentret Springeren i Aalborg.

I havnen i Esbjerg starter nu det omfattende arbejde med at skære Danbjørn og Isbjørn helt i stykker. Et arbejde, der ventes af vare frem til foråret eller forsommeren 2024.

Og dermed afsluttes et kapitel i dansk søfartshistorie.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078