Største køkkenproducent på det danske marked bløder omsætning
I tredje kvartal 2023 omsatte Nobia for 1.480 mio. SEK i Norden. I danske kroner er det ca. 947 mio. kr.
I 2022 var 3.-kvartalsomsætningen derimod 1778 mio. SEK, og således har den svenske køkkengigant haft en omsætningstilbagegang på 298 mio. SEK fra tredje kvartal 2022 til tredje kvartal 2023. Det svarer til en omsætningsfald på 17 pct.
Mere dramatisk ser det ud, når man betragter omsætningen organisk. Organisk omsætning er et mål for en virksomheds salg renset for tilkøb af nye forretningsområder, valutagevinster og andre forhold, som kan give et falsk indtryk af omsætningen i kerneforretningen. Af Nobias kvartalsregnskab fremgår det, at den rene omsætning er gået tilbage med 21 pct. i Norden.
Årsagen til omsætningstilbagegangen skal ifølge koncernchef Jan Sintorn findes i et svagt marked, og i forhold til projektmarkedet er salget til slutbrugere særligt hårdt ramt.
”I løbet af det tredje kvartal faldt vores omsætning med 18 pct. (hele koncernen) organisk sammenlignet med det foregående år på grund af markedsforholdene og den svage makroøkonomi. Salget til både forbrugere og projekter er blevet påvirket, men særligt salget til forbrugere,” skriver Jan Sintorn.
Mio. SEK | Q3 2023 | Q3 2022 |
---|---|---|
Omsætning | 1448 | 1778 |
Bruttofortjeneste | 485 | 561 |
Driftsresultat | 66 | 97 |
Svenske Nobia er den største køkkenproducent på det danske marked. For at gøre sig Nobias betydning for det danske køkkenmarked klart, så omsatte danske TCM (Svane, Tvis og Nettoline) for 1,1 mia. kr. i hele 2022. Nobia omsatte samme år for 3,2 mia. kr. i Danmark, altså tre gange så meget.
Nobias driftsresultats i Norden er samtidig reduceret med næsten en tredjedel i tredje kvartal 2023 sammenlignet med samme kvartal i 2022. I tredje kvartal 2023 havde Nobia et driftsresultat på 66 mio. SEK mod 97 mio. SEK. i samme kvartal sidste år. Det svarer til en reduktion af driftsresultatet på 32 pct.
Nobia er store i to markeder, det nordiske og det britiske, og nedgangen i tredje kvartal er dobbelt så stor i det nordiske som i det britiske marked. Hvor omsætningen på det nordiske marked er skrumpet med 17 pct., så er den britiske omsætning kun skrumpet med 8,4 pct. Nobia vurderer i regnskabet, at den svage svenske krone har kostet koncernen 15 mio. SEK på det nordiske marked, hvorimod valutatabet i forhold til det britiske pund har været neutralt.
Koncernchef for Nobia Jan Sintorn indleder alligevel sin ledelsesberetning med at konstatere, ”at Nobia havde et rentabelt tredje kvartal på trods et svagt marked.” Derudover påpeger Sintorn, ”at det er vigtigt at huske på, at køkkenmarkedet har haft - og vil vende tilbage til - god vækst på lang sigt”.