Sublimt snedkerarbejde fører Utzons operahus tilbage i akustisk verdenselite
I år fejrer operahuset i Sydney 50-års fødselsdag. Få bygninger, hvis nogen overhovedet, står så ikonisk klart som Utzons opera i Sydney. Sydney Operaen var ved dens optagelse på Unescos verdensarvsliste den bygning, som havde eksisteret kortest, før den blev anerkendt som arkitektonisk verdensarv.
Da operaen åbnede, var der enighed om, at den akustisk var blandt de 10 bedste operasale i verden, men den placering mistede operahuset hurtigt. En hastig udvikling i de akustiske indretningsmuligheder gjorde, at operahuset raslede ned af ranglisterne, som nye koncertsale blev opført.
Umiddelbart før renoveringen var den almindelig konsensus, at Sydney-operaen akustisk var halv- til heldårlig. For eksempel beskrev musikeren John Shand i 2007 operaens akustiske rum som stedet, hvor "lave frekvenser omformes til mudder ('sludge'), hvor høje frekvenser aldrig finder hvile, og hvor jazz-trommer lyder som 1812-overturen."
Nu er operaens akustik imidlertid blevet forbedret for over 1,5 mia. kr. (350 mio. australske dollars). ARM Architecture har haft projektansvaret, og det er dette arbejde, som har vundet Australian Timber Design Award.
Ifølge træ.dk er vægbeklædningen omkring scenen, siddepladser og bagvægge blevet rekonstrueret med nye, massive paneler i de lokale, australske træarter ’Brush box’ og Australian White birch. Det er de samme to træarter, der fandtes i den oprindelige koncertsal, og som i vid udstrækning er blevet genbrugt.
I alt 15 projekter var nomineret til prisen. Et detaljeret galleri af træarbejder i operaen kan ses her.