23948sdkhjf

Suez-krisen sætter svensk træeksport under pres

Både kunderne i Asien og industrien i Europa risikerer at blive ramt af prisstigninger på grund af den farlige situation i farvandet ud for Yemen

Den svenske træindustri er hårdt ramt af situationen ved Suez-kanalen.

Brancheforeningen Skogsindustrierna vurderer, at deres branche er den største transportkøber af containerfragt gennem passagen, og ved årets udgang pålagde rederierne en ekstra omkostning, der svarer til mellem 100 og 200 procent af den tidligere sum.

Christian Nielsen, markedsanalytiker hos Skogsindustrierna, fortæller, at problemerne begyndte at tårne sig op omkring juleferien, og at brancheforeningerne sammen med jurister har tilbudt medlemmerne hjælp til at håndtere den ændrede situation.

- Vi er kommet ind i denne situation med et overskud af containere i Europa, så betingelserne var trods alt positive. Lige nu føler vi os relativt rolige, men hvis situationen fortsætter over længere tid, indebærer det naturligvis øgede risici for forstyrrelser på transportområdet, siger Christian Nielsen og fortsætter:

- Vi befinder os også i en konjunkturperiode, hvor industrien er relativt følsom på marginalen. Hvis volumenerne til Asien falder bort, vil det have stor indvirkning på markedsbalancen. Især fordi den europæiske markedssituation er relativt svag.

Situationen i Det Røde Hav

  • Siden slutningen af november har flere skibe været udsat for angreb i Det Røde Hav i farvandet, der leder op til Suez-kanalen.
  • Angrebene er begået af Houthi-bevægelsen, der kontrollerer store områder i det borgerkrigsramte Yemen.
  • Militsen har både angrebet skibe med raketter og droner samt gennemført deciderede skibskapringer.
  • Ifølge Houthi-bevægelsen selv skal angrebene ses som en protest mod Israels krigshandlinger i Gaza og de mange palæstinensiske ofre. Angrebene har dog også ramt skibe uden synlige bånd til Israel.
  • Angrebene har fået en lang række af de største containerrederier til at fravælge ruten gennem Suez-kanalen og i stedet tage den lange omvej syd for Afrika. Det øger transporttiden med omkring 10 dage.
  • For at undgå nye angreb og sikre transporten gennem Suez har en amerikansk-ledet koalition sendt krigsskibe til Det Røde Hav og siden bombet mål på landjorden i Yemen. Også Danmark har bidraget til indsatsen.
  • Trods indsatsen er det på nuværende tidspunkt ikke lykkedes at løse krisen, og flere rederier sejler stadig den lange omvej.

Millioner af ton

Ifølge Skogsindustrierna udgør eksporten af skovprodukter gennem Suez næsten det samme som Sveriges samlede import. 

I tonnage betyder det, at 3,3 mio. ton skovprodukter eksporteres gennem kanalen til andre lande, mens 3,4 mio. ton varer importeres til Sverige gennem passagen. 

- Min opfattelse er, at ingen indtil videre har valgt at hæve priserne for deres slutkunder. Det, der er blevet gjort, er at forsøge at have en dialog med kunderne, hvor kunderne i mange tilfælde har udvist forståelse, hvilket har gjort det muligt at dele omkostningerne, siger Christian Nielsen og fortsætter:

- Mens aktørerne i høj grad har valgt at dele omkostningerne for trævarer, er der for papirvarer observeret en helt anden dynamik. Her har leverandørerne hidtil valgt at påtage sig omkostningerne uden at overføre dem til kunden.

Risiko for russisk import

Flere kontraktperioder varierer mellem en måned og et kvartal og blev forhandlet før situationen i Det Røde Hav opstod. Når det gælder eksporten af trævarer mener Christian Nielsen, at asiatiske kunder kan komme til at påtage sig en betydelig del af omkostningsstigningerne.

- På trævaresiden har kineserne og japanerne  relativt få muligheder for at importere. De kan ikke importere fra Canada eller USA. Det, vi ser som en risiko, er, at kineserne kan blive tvunget til at vende sig mod Rusland igen.

Når det kommer til, hvordan omkostningsstigningerne kommer til at ramme papir og papirmasse, ser det anderledes ud, understreger Christian Nielsen.

- For papirmasse- og papirmarkedet i Asien er det lidt anderledes, fordi der er alternativer til kineserne. De har mulighed for at købe fra andre spillere. Her vil omkostningerne ikke påvirke den asiatiske side helt så meget, men til gengæld vil det påvirke Europa mere. Eksporten bliver sværere, men samtidig hæmmes eksporten af ​​billige papirprodukter, hvilket betyder, at europæiske producenter har større mulighed for at producere til det europæiske marked, siger Christian Nielsen. 

Er der kapacitet til det? 

- Det vil jeg absolut sige. Der er plads til at ændre lidt på produktionen, men så er det ikke sådan, at enhver form for reduceret import til lave priser ville betyde, at vi har et nyt stort marked i Europa, men derimod at det ville kompensere for manglende reduceret eksport, og at det ville tage hinanden ud på kanten. Hvornår skibstrafikken kan begynde at vende tilbage til normalen, er svært at forudsige. 

- Vi oplever i øjeblikket, at mange har udnyttet øgede omkostninger. Samtidig skal man forstå, at der er sket meget, og at det er sket hurtigt. Et eller andet sted må der være en forventning om, at fragttillæg skal normaliseres.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125