Ombudsmand vil gribe hurtigere til markant redskab i værktøjskassen
En hårdere linje og flere politianmeldelser.
Det er den nye virkelighed, som virksomheder vil blive mødt med fremadrettet fra Forbrugerombudsmanden, skriver Børsen.
Det er særligt en voksende problematik omkring greenwashing, som får den nye ombudsmand Torben Jensen til at hvæsse kniven.
Hvad er greenwashing?
- Greenwashing er et begreb, der beskriver kommunikation med en falsk eller stærkt overdreven påstand om en miljømæssig gevinst.
- Det kan også være vildledende markedsføring af produkter, der præsenteres mere miljøvenlige og bæredygtige end de er.
- Jeg kommer til at have blikket stift rettet mod det grønne område. Det er der også sendt et meget kraftigt politisk signal om, at Forbrugerombudsmanden skal, siger Torben Jensen til Børsen.
Han henviser til, at der på den seneste finanslov blev afsat syv millioner kroner til Forbrugerombudsmanden over en treårig periode.
Torben Jensen har overtaget hvervet som forbrugerombudsmand efter Christina Toftegaard Nielsen, der har siddet på posten siden 2015.