23948sdkhjf

Nordisk gigant vil nytænke håndværkerbutikker i ny dansk offensiv

Svenske Ahlsell sætter først og fremmest fokus på Århus i forbindelse med omdannelsen af de nuværende Sanistål-butikker, som blandt andet får nyt navn, ny indretning og et langt større sortiment

Ahlsell Danmark har valgt at prioritere to store håndværkerbutikker i Århus som et led i koncernens ambitiøse målsætning om at blive førende på det danske marked.

Der er tale om Sanistål-butikken i Åbyhøj, som efter en omfattende modernisering nu er blevet til en Ahlsell-butik med ny indretning og et udvidet sortiment, samt en helt ny butik i Risskov, der afløser den nuværende butik i bydelen. Den nye butik slår dørene op den 2. april.

- Siden vi overtog Sanistål, har vi arbejdet målrettet på en strategi om at blive førende på det danske marked, og her spiller Århus en helt særlig rolle. Århus er det rigtige sted at fokusere, for byen er i rivende udvikling, og vi har godt fat i kunderne. Vi kommer til at løfte vores butikker i Århus til et helt nyt niveau, og vi vil afprøve helt nye koncepter, inden de bliver rullet ud i resten af landet, siger salgsdirektør Peter von der Hude, der er ansvarlig for Ahlsell Danmarks butikker, i en pressemeddelelse.

24 butikker får nye varer

Ahlsell Danmark er en del af den svenske koncern Ahlsell Group, der er blandt Nordens største distributører af blandt andet værktøj, VVS- og elartikler til industrien og byggeriet. Ejerskabet betyder, at de 24 håndværker-butikker i hele Danmark får flere tusinde nye varer på hylderne, blandt andet fordi Ahlsells egne mærkevarer bliver en del af sortimentet.

Til sommer åbner en Ahlsell-butik i Vallensbæk, og koncernen har også et stort fokus på Odense og Aalborg. Men alle butikkerne i landet bliver indrettet, så det er lettere at finde varerne, og Ahlsell vil forbedre købsoplevelsen ved at skabe en større sammenhæng mellem handel i de fysiske butikker og online.

- Vi har blandt andet en bred pallette af værktøj fra Ironside, som vi har stor succes med i Norge og Sverige. Det er kvalitetsprodukter, som er lidt billigere end nogle af de mærkevarer, som kunderne har kendt gennem mange år, men vi har selvfølgelig også et bredt udvalg af andre mærker, siger Peter von der Hude.

Århus-butikker går forrest

Ahlsells vækstplan rummer en række initiativer, der skal få endnu flere kunder til at handle i butikkerne og online, og Århus-butikkerne kommer til at spille en central rolle. Ahlsell vil for eksempel udrulle et 24/7-koncept, som giver kunderne mulighed for at handle døgnet rundt i butikkerne. Det kræver blot Ahlsells app, som kan benyttes til at åbne butikken og scanne de varer, som kunderne har brug for.

- Vi har valgt at teste konceptet i Århus i løbet af foråret, inden vi senere ruller det ud i resten af landet. Det er enormt praktisk for kunderne, at de kan betjene sig selv efter normal lukketid, hvis de mangler en vare og ikke kan vente til, at butikken åbner, siger Peter von der Hude, og fortsætter:

- Der er ingen tvivl om, at de virksomheder, der forstår at bygge bro mellem de fysiske butikker og det digitale univers, vinder konkurrencen om kunderne i fremtiden, og her vil vi være helt i front. Vi glæder os til at give vores kunder i Århus større fleksibilitet, og vi håber, at vi kan gøre os nogle gode erfaringer, som kan bruges i resten af landet.

Ahlsell forventer markant vækst

Ahlsell Danmark går målrettet efter yderligere vækst i de kommende år. Væksten skal ske gennem opkøb af virksomheder og øget salg i blandt andet de 24 håndværkerbutikker samt de to køleteknikbutikker i Danmark. Derudover har Ahlsell Danmark 11 selvbetjeningsbutikker.

Ahlsell Danmark er en del af den svenske koncern Ahlsell Group, som har en omsætning på cirka 50 mia. svenske kr., næsten 8.000 medarbejdere og 300 håndværkerbutikker i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Estland, Letland, Litauen og Polen.

- Der er ingen tvivl om, at vi høster nogle fordele ved at være en del af en stor koncern, som har solid erfaring med både handel i fysiske butikker og online. Det bliver til glæde for kunderne, og i første omgang bliver det altså især håndværkere i Århus, der kommer til at nyde godt af vores tiltag, siger Peter von der Hude.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109