Dyr lærestreg hjalp brødrepar med at tidoble overskud
To fynske brødre med en smag for e-commerce havde et fremragende 2023.
Virksomheden bag webshoppen Nimara ramte nemlig et tocifret millionoverskud. Det kommer efter en tid med store udfordringer og omkostninger til følge. Erfaringerne har Mathias og Rasmus Nielsen taget til sig og har nu kurs mod endnu større resultater.
Fra 2022 til 2023 blev resultatet mere end tidoblet, da møbelkøbmændene gik fra én million kroner til knap 12 millioner kroner efter skat. Dertil blev bruttofortjenesten ligeledes tredoblet.
- 2022 var jo meget hårdt for os. Vores varer kommer i containere direkte fra producenterne, som primært er i Asien, og så sender vi direkte ud til forbrugerne fra vores lager. Men i 2022 blev vi virkelig ramt af den høje fragt og var oppe at give 100.000 kroner per container. Det var vi nødt til, forklarer Mathias Nielsen, som er marketingsansvarlig og ejer den ene halvdel af forretning.
Problemerne i Suez-kanalen og efterdønningerne af coronapandemien gjorde ondt på Odense-virksomheden, som importerer størstedelen af sine produkter fra Kina.
- Det var noget, som vi lærte af. Vi kom tæt på nul på bundlinjen, og vores avance faldt, eftersom fragten røg på varerne. I det regnskabsår brugte vi 15 millioner kroner bare på fragt, fordi vi ikke havde nogen aftale om en fast pris, tilføjer han.
Siden er det kun gået én vej. Da fragtpriserne normaliserede sig gennem 2023, viste fynboernes satsning på møbler i lavprissegmentet nemlig at give pote.
- Fragten er tilbage på et normalt leje, og vi er vokset en del i omsætning. Vi fik godt styr på omkostningerne efter 2022 og lærte virkelig at holde øje med vores nøgletal. Det kunne endda have været et bedre 2023, hvis vi havde flere varer på lager. Det er svært at sende varer ud, som man ikke har, lyder det fra medejeren.
Ved slutningen af regnskabsåret 2022 havde Nimara kun en varebeholdning på 10,8 millioner kroner. Ved udgangen af 2023 lå den på 11,7 millioner kroner.
Lægger alt i e-commerce
Nimara køber møbler og interiør hjem fra Asien, hvorefter man sælger direkte til forbrugerne. Det er med til at undlade mellemled og holde prisen nede, hvilket har vist sig at være populært i en tid, hvor mange møbelproducenter og -butikker kæmper.
- Vi har oplevet et stigende salg i takt med, at renterne streg. Det kan lidt sammenlignes med, at man kigger på nederste hylde nede i supermarkedet. Vi er private label og har vores egne varer. Kan vi ikke være billigst på markedet, udgår varen. Vi kigger meget på data og vil kun have varer, hvor vi kan være med på prisen, fortæller Mathias Nielsen.
Fynboerne største marked er lige nu Tyskland, mens Sverige og Danmark er etablerede markeder, og Holland ligeledes er på vej dertil. Derudover er de også til stede i Polen og Østrig, hvor man fortsat arbejder på at finde fodfæste.
- Mange penge går til markedsføring. Tyskland er større end Danmark for os nu, og vi har lige fået hul på bylden dernede, så det er enormt stort, siger han og uddyber:
- Vi skal generelt blive større på eksport til udlandet, og så kan vi stille og roligt eksperimentere med nye lande. Vi vil gerne inde på nye markeder nu. Vi er selvfølgelig ikke interesserede i bare at være i så mange lande som muligt, og tjener vi ikke penge i et land, så lukker vi det ned igen.
Dermed er satsningen fuldkomment på e-commerce. Tidligere har Nimara forsøgt sig med et showroom, men nu er fokus i stedet på tilstedeværelsen på internettet.
- Det handler om risikospredning. I stedet for at åbne showrooms eller butikker vil vi hellere åbne i et nyt land med den data, som vi allerede har. Det er 100 procent e-commerce. Det er vores eneste fokus. Det gør det nemmere, at vi kan sidde som to brødre, kigge på hinanden og sige: "Nu gør vi det."
Succesen med møbel- og interiørwebshop på tværs af lande har betydet, at brødreparret har kæmpet med og fortsat kæmper med pladsmangel. Løsningen er dog på plads.
Kendt møbelansigt som udlejer
Nimara-brødrene har nemlig skrevet under på et nyt lejemål, som består af 10.000 kvadratmeter på N.J. Haustrups Vej i Odense. Det er Millie Korsdal, der er kendt som frontpersonen i Biva-reklamerne, som de lejer sig ind hos og dermed øger kapaciteten til 18.000 kvadratmeter inklusive det nuværende domicil.
Indflytningen forventes at være til september.
- Vi ved nogenlunde, hvad vi får hjem på eget lager og fylder nok to tredjedele af det nye lager op, når vi flytter ind. Det bliver nemt at vænne os til omkostningerne med et nyt lager, eftersom vi allerede betaler regningen ude i byen hos lagerhotellerne lige nu, forklarer Mathias Nielsen.
- Lige nu lejer vi os ind hos vores far, som har købt grund til at udvide med yderligere 8.000 kvadratmeter, hvis han har interesse i det. Men det venter vi lige med, tilføjer han.
Brødrene Nielsen begyndte deres møbeleventyr for knap 10 år siden.
Regnskabsår | 2023 | 2022 | 2021 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK |
Bruttofortjeneste | 26,0 | 8,2 | 12,1 |
Resultat af primær drift | 17,7 | 3,0 | 7,6 |
Resultat før skat | 15,1 | 1,4 | 5,7 |
Årets resultat | 11,7 | 1,1 | 4,4 |
Balancestatus | 41,5 | 19,9 | 29,1 |
Egenkapital | 24,0 | 12,3 | 11,2 |
Antal ansatte | 20 | 15 | 13 |
Kilde: CVR/Prime Trade ApS |