23948sdkhjf

Stark-direktør: - Danske virksomheder skal være mere fremtidsparate

Britta Korre Stenholt, direktør for Stark Danmark, retter sammen med DI en klar opfordring til landets virksomheder

- Vi må og skal blive bedre til at slippe tøjlerne fra den daglige drift for en stund og skue ind i fremtiden - hvad er det for nogle udfordringer, der venter os som ledere og som virksomheder?

Sådan lyder den klare opfordring fra Britta Korre Stenholt, adm. direktør for Stark Danmark, der i fællesskab med DI peger på, at verden er blevet mere usikker.

- Gamle forretningsmodeller smelter sammen og nye opstår. Samtidig ser vi nogle særdeles komplekse forandringer med kunder og medarbejdere, der stiller helt andre krav til os om samfundsansvar, bæredygtighed, men også om langt mere fleksibilitet, siger Britta Korre Stenholt i en pressemeddelelse.

Hun har sammen med kollegaerne i bestyrelsen for Dansk Industris branchefællesskab for handelsvirksomheder, DI Handel, og en række eksperter samt op mod 100 erhvervsledere gennem det seneste halve år drøftet, hvordan virksomhederne strategisk kan tackle de store forandringer, der er undervejs nu.

Resultatet af drøftelserne ligger nu klar under titlen ”Vision2030 – fremtidens handelsvirksomhed”, og ifølge holdet bag er der flere ting at rette op på.

Kan koste medarbejdere og kunder

- Tag for eksempel de unge - Generation Z. Hvis ikke vi bliver bedre i stand til at møde deres krav til os som arbejdsplads og som virksomhed, så kommer vi til at miste både kunder og medarbejdere. På arbejdspladsen vil de have fleksibilitet i hverdagen og de stiller krav til os om samfundsansvar og bæredygtighed, siger Britta Korre Stenholt.

Med ”Vision2030” har de involverede parter formuleret en vision for, hvordan danske handelsvirksomheder kan blive mere fremtidsparate, og visionen indeholder en række anbefalinger til virksomhedsledere, som samtidig fungerer som oplæg til politikere og myndigheder, der skal bidrage til de bedst mulige rammevilkår såvel i Danmark som internationalt. 

- Vi er dygtige købmænd, vi er agile og vi er forandringsparate. Men der er brug for en ny kompetence til erhvervslederne og det er fremtidsparathed – altså evnen til at tænke i fremtidsscenarier – fremfor bare at fremskrive nutiden, siger branchedirektør i DI Handel, Jacob Kjeldsen.

Låst tankegang

Mange erhvervsledere i danske virksomheder vil sikkert mene, at de allerede er fremtidsparate.

- Men problemet er at vi som mennesker laver en fremskrivning af den viden vi har i dag når vi tænker på fremtiden – og det gør at vi nogle gange bliver låst i vores tankegang. Det skal vi forandre. Målet er ikke at kunne forudse fremtiden præcist. Det, vi skal være dygtige til, er at arbejde med fremtidsscenarier strategisk og dygtigere til at se muligheder i stedet for begrænsninger, siger Jacob Kjeldsen.

Evnen til at tænke strategisk på fremtidige forandringer bliver ifølge DI afgørende for virksomhedernes udvikling.

- Vi står som erhvervsledere både inden for handel og andre brancher ved en korsvej. Virksomhedernes grad af fremtidsparathed bliver afgørende for, om de overlever eller ej. Og det skal vi hjælpe hinanden med. Hvis vi i fællesskab sætter barren højt, så vinder både virksomhederne og det danske samfund, siger Britta Korre Stenholt.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062