Forsker langer ud: Designbranchen skal stille større spørgsmål
Siden 2019 har danskere løbende kunne følge med i en gruppe møbeldesigneres bestræbelser på at blive ophavsmand til 'Danmarks næste klassiker' i DR-programmet af samme titel.
Og selvom det er godt, at dansk design kan samle danskerne foran skærmen, så bør branchen stille sig selv større spørgsmål, end hvordan fremtidens spisebord eller lænestole skal se ud.
Det mener i hvert fald forskningsleder ved AAU Design Lab ved Aalborg Universitet, Linda Nhu Larsen, der tidligere på måneden langede ud mod programmets tilgang til design i et debatindlæg i Politiken.
- Jeg bliver tit konfronteret med 'Danmarks næste klassiker' af både mine studerende og mennesker udenfor designfaget, fordi det er et program, der sætter design på dagsordenen. Og det er dejligt. Jeg ville bare ønske, det var på andre præmisser, uddyber Linda Nhu Larsen til Wood Supply.
"Har vi virkelig brug for endnu et bord? Mangler vi egentlig stole? Hvem trænger overhovedet til en ny lampe?," lyder spørgsmålene i debatindlægget, som ifølge forskningslederen dog ikke skal tages så bogstaveligt.
- Jeg mener ikke, at vi skal stoppe med at designe stole eller borde, men vi skal gøre os umage, og det er ikke muligt, hvis man ene mand skal sidde isoleret og designe og skabe et møbel på tre uger som i 'Danmarks næste klassiker'. Du kan ikke sidestille en designproces med Bagedysten, siger hun.
Danmarks næste klassiker
- Fem møbeldesignere bliver i hvert program stillet til opgave at kreere et møbel på tre uger, som kan kandidere til at blive 'Danmarks næste klassiker'.
- Herefter bedømmer to dommere deltagernes møbelkreationer. I denne sæson består duoen af de to designere Pi Bredahl og Kasper Salto.
- Programmet er blevet sendt siden 2019 på DR, og lige nu kører femte sæson af programmet over skærmen hver mandag.
Kilde: dr.dk
Med rækkevidde kommer ansvar
Selvom 'Danmarks næste klassiker' "bare" er et tv-program, så mener Linda Nhu Larsen, at det har stor betydning for både den interne og eksterne opfattelse af dansk design.
- Programmet er et udstillingsvindue med en kæmpe rækkevidde og mulighed for at påvirke både vores egen og andres opfattelse af dansk design, og derfor bør man også være sit ansvar bevidst.
DR-redaktør på 'Danmarks næste klassiker', Jan Lundme, anerkender Linda Nhu Larsens synspunkter, men mener, at der er langt flere fællesnævnere mellem hende og programmet.
- Vi har indført en masse nye tiltag, som imødekommer rigtig mange af Lindas kritikpunkter, i den igangværende sæson. Såsom at have mere fokus på genbrug og den større samtale om, hvordan vi i Danmark og verden forbruger møbler og design. Så er spørgsmålet selvfølgelig, om vi har gjort nok, siger han til Wood Supply og fortsætter:
- Vores fornemste opgave er at få de rigtig mange danskere, der ser det her program, til at sætte pris på design, samtidig med de får en forståelse for, hvad både designerens og forbrugerens valg betyder, når man køber en ny stol. Men det er også et tv-program, som skal være underholdende.
De store spørgsmål
Ifølge Linda Nhu Larsen bør både 'Danmarks Næste Klassiker' og designbranchen i det hele taget lade sig inspirere af det forrige århundredes tilgang til design som en drivkraft for positiv samfundsforandring.
- Produkter kan forme folk og designere har meget stor indflydelse på verden omkring os, siger forskningslederen med henvisning til eksempelvis Børge Mogensens arbejde med FDB-møbler, der havde til formål at demokratisere kvalitetsmøbler.
- I dag er vi nærmest omringet af problemer og kriser, som design kan være med til at præge - jeg nævner i flæng klimakrise, biodiversitetskrise eller trivselskrise blandt børn og unge. Det handler om, hvordan i kan retfærdiggøre de nye ting, vi laver, og hvad er det for en fremtid, vi gerne vil forme? Det er den slags spørgsmål, vi skal stille.
Oplever du ikke, at de spørgsmål bliver stillet i branchen lige nu?
- Jeg mener ikke, at branchen er fuldstændig bagud, og det er selvfølgelig forskelligt, hvordan man går til det derude. Jeg anerkender også i høj grad, at der er benspænd og forretninger, der skal løbe rundt.
Hvad vil du så sige til dem, der måske tænker, at det ikke kan lade sig gøre, hvis man skal drive en fornuftig forretning?
- Jeg tror på, at det i sidste ende kan betale sig, hvis man tænker design ind i en mere samfundsmæssig rolle. Det er selvfølgelig privilegeret at kunne sige det som forsker, for det er jo ikke mig, der skal sørge for bundlinjen, men jeg tror, det er en af måderne dansk design kan komme til at leve igen. For de kommercielle ting skal nok komme fra USA og Kina.
Resten af 'Danmarks næste klassiker' kan ses de kommende tre mandage på DR.