23948sdkhjf

Keflico: Trimmet og klar til vækst

Strategien er på plads hos trævarevirksomheden, som i denne uge fejrer 60 års jubilæum.
I en tid hvor de fysiske kundebesøg bliver færre, er et jubilæum en oplagt mulighed for at vise sig frem for kunder og forretningsforbindelser.

Den 6. september fejrer Keflico derfor, at det nu er 60 år siden, at Erik Kauffeldt grundlagde virksomheden, der startede i Aalborg, men som for fem år siden flyttede i nye, flotte omgivelser ved motorvejen i Støvring, godt 25 kilometer mod syd.

- Udviklingen går generelt mod færre fysiske besøg, og vi har mange købende kunder, men oftest er det os, der er ude hos dem. Vi vil gerne have dem hertil og vise, hvor vidt vi spænder, og hvor mange produkter vi i virkeligheden kan tilbyde, fortæller salgs- og indkøbsdirektør Camilla H. Thomsen.

Krisen har været en sund øvelse
Oprindeligt var Keflico mest af alt en lokal tømmerhandel, der solgte hårdttræ under navnet Aalborg Træ & Finerhandel. Handel med træ udgør stadig virksomhedens DNA, men kunderne findes i dag fortrinsvist blandt tømmerhandler, trælaster og i den træforbrugende industri. Særligt siden årtusindskiftet har udviklingen taget fart; først med etablering af ny afdeling i Glostrup i 2003, i Odense to år senere og opkøb af Møller & Sørensens hårdttræsforretning i 2010. Mest markant var dog navneskiftet og indvielsen af nyt 14.000 m² stort domicil i 2008.

- Beslutningen om at flytte herud blev truffet i 2006, hvor der var fuld gang i lille Danmark. Vi byggede i 2007, hvor der var endnu mere gang i Danmark, og flyttede ind i 2008 hvor finanskrisen så småt begyndte at vise sig. Så det er klart, at der nu er plads til vækst. Vi er dimensioneret til niveauet før krisen – som minimum. Men det er en sund øvelse, vi har været igennem. Vi er blevet gode til besparelser og til at se på omkostninger, fortæller Mads Stenstrop.

Keflico står således i en gunstig position i forhold til vækst. Organisationen er trimmet, og internt har man fået sat fokus på styrkerne:

- En af vores fordele er, at vi favner meget bredt i forhold til de fleste konkurrenter. Vi har et dybt sortiment inden for både plader og hårdttræ, men formår alligevel at levere professionel rådgivning på alle områder. Vi skal vinde på synergieffekten, og på at rådgivning er så stor en del af vores forretning, siger direktøren.

Skal satse på nye områder
Mads Stenstrop tog i foråret skridtet op fra økonomichef til administrerende direktør og udgør i dag direktionen sammen med Camilla H. Thomsen. Som personen med det overordnede ansvar for indkøb og salg er hun den, der tager sig af de mere udadvendte opgaver. Baggrunden for ledelsesændringen var ganske udramatisk. Den hidtidige administrerende direktør, Per S. Andreasen, ønskede selv at træde i baggrunden og sidder i dag i bestyrelsen. Rent strategisk er intet forandret for Keflico, selvom der nu er nye navne i toppen af organisationen:

- Grundlæggende handler det om at følge den strategi, vi har i forvejen. Men hårdttræsmarkedet i Danmark kommer nok aldrig op på det niveau, hvor det var før krisen, så vi skal hente noget på områder, hvor vi ikke har været hidtil, siger Camilla H. Thomsen og fremhæver den modificerede træsort Accoya, bambus til møbelindustrien samt en række brandimprægnerede produkter som nogle af nyhederne. Derudover skal Keflico til at arbejde langt mere aktivt med eksport, som hidtil ikke har spillet nogen betydende rolle i virksomheden.

Keflico holder åbent hus i anledning af sit 60 års jubilæum fredag den 6. september 2013, klokken 11.00-14.00. Det sker på Juelstrupparken 24, 9530 Støvring.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078