Kigger ikke mod konkurrenterne: Her vinder de kunder, mens priserne stiger
Priserne har de seneste år været for opadgående i byggeriet, hvor såvel materialer som håndværkstimer er blevet dyrere. Og det mærker man hos Sparvinduer, hvor udviklingen ifølge marketingchef Thomas Therkildsen har sparket til onlinesalget af døre og vinduer til privatkunder.
- Særligt under corona så vi, hvordan mange flere søgte mod onlinehandel, men hvor andre har oplevet en nedgang efterfølgende, så har vi formået at holde fast i væksten og hæve den i år, fortæller han.
Den udvikling er i tråd med en ny analyse fra Dansk Erhverv, der viser, at et stigende antal danskere vælger at handle direkte hos producenten, hvor fire ud af ti forventer at opnå en bedre pris end via traditionelle forhandlere, og ifølge Thomas Therkildsen er Sparvinduers priser da også 30-40 pct. lavere end konkurrenternes, hvilket han tilskriver en stor del af fremgangen.
- Vi har i nogle år oplevet fremgang i salget D2C (direct to consumer, red.), men det har haft en stor effekt, at priserne på materialer til renovering og byggeri, herunder også døre og vinduer, er blevet så meget højere. Så begynder man som forbruger at undersøge sine muligheder mere nøje, vurderer han.
Inspiration ude fra
Sparvinduer, der gennem moderselskabet Jabs Group er en del af Inwido-koncernen, har siden stiftelsen i første del af 00’erne udelukkende forhandlet sine produkter online med privatkunder som den primære målgruppe. Og ifølge Thomas Therkildsen har den model altså vist sig givtig i en tid, hvor markedet overordnet er i modvind.
- Skal man opnå vækst i et marked med modgang, så tror jeg, at man skal ramme forbrugerne, hvor de er, mens resten af branchen har en mere traditionel tilgang til salg af døre og vinduer, lyder det.
Det er således heller ikke konkurrenterne, han og holdet kigger imod, når marketingstrategien skal lægges.
- Vi er i højere grad inspireret af detailhandlen, og vi prøver at følge nogle af de tendenser, vi ser hos dem, der er allerbedst til at sælge produkter, forklarer han.
For selvom det er mere komplekst at investere i nye vinduer til villaen end en sweater til svigerfar, er de ifølge marketingchefen god grund til at gøre detailhandlens mestre kunsten efter.
- Vi skal være der, hvor alle er – for mig er der for eksempel Facebook og Instagram, for selvom det er et komplekst køb, er det på de platforme, vi kan inspirere folk, forklarer han.
- Derfor er vi også begyndt at lave live-events på Facebook, hvor folk kan se med, kommentere, deltage i konkurrencer og skrive ”ja tak” til eventuelle tilbud. Det er noget, vi har stigende succes med, og vi oplever et supermeget engagement fra dem, der ser med, lyder det videre.
For Sparvinduetr, der var blandt branchens første til at gå den rene online-vej, har det faldende marked altså ikke givet spor grund til at genoverveje strategien.
- Flere og flere opdager, at det både er troværdigt nok at købe online, og at man kan spare penge på at skære mellemleddene væk. Så jeg tror absolut, at det er en blivende tendens, slår Thomas Therkildsen fast.