Kometgrossist ansætter i hobetal efter vækstderoute
Da House Nordics kurve knækkede i 2022 sluttede seks års uafbrudt væksteventyr for den fynske møbelgrossist med stifter og direktør Henrik Jørgensen i front.
Men i 2023 var House Nordic tilbage i vanlig eventyrlig form med en atter bugnende bundlinje og 76 pct. vækst på toppen.
Og det er der ifølge Henrik Jørgensen en primær forklaring på.
- 2022 var et udfordrende år primært på grund af stigende fragtpriser fra Asien, som gjorde livet surt for rigtig mange i branchen. Det rettede sig op i 2023, og det betød, at vi kunne nedjustere vores priser overfor vores forhandlere og kunder, lyder det fra direktøren.
Henrik Jørgensen præsenterede allerede prisfaldet i slutningen af 2022. Dengang lød begrundelsen, at han som erhvervsdrivende ønskede at bidrage til at dæmpe inflationen og altså ikke at råde bod på faldende efterspørgsel.
Men uanset hvad hensigten var, så har det haft positiv effekt på særligt House Nordics toplinje, mener direktøren.
- Vi har fået og får meget ros fra kunderne for at sætte priserne ned i takt med fragten, og det slår jo så også igennem ved, at vi øger salget og omsætningen, lyder det fra direktøren.
Endnu en fragtboble truer
Men 2022 spøger alligevel stadig hos Henrik Jørgensen, der aner nogen af de samme fragtkonjunkturer som i mareridtsåret.
- Lige nu er fragtpriserne på vej op igen, forklarer han og peger blandt andet på Houthi-bevægelsens angreb på fragtskibe i Det Røde Hav ud for Yemen som en væsentlig årsag hertil.
- De er ved at stabilisere sig igen, men i et højt niveau, så det er selvfølgelig noget, vi holder øje med, for som det er lige nu, æder vi selv en stor del af stigningerne for at holde gang i salget, fortsætter han.
Der er ikke noget, der stopper os fra at fortsætte væksten. Henrik Jørgensen
Men trods modgangen forventer Henrik Jørgensen at kunne hive endnu et kapitel med vækst hjem i 2024 - om end det nok nærmere bliver i toppen end på bunden.
- Det er svært at spå om omfanget så tidligt. Fragtpriserne er et væsentligt parameter i vores branche, men med vores internationalisering er vi mindre følsomme overfor lokale markedsudsving, så vi ser det an, siger han.
Plads til vækst
Uanset hvad så har House Nordic da også fået store bukser på, som rummer god plads til mere vokseværk i det fynske.
- Vi har både i 2023 og 2024 investeret markant i at øge organisationen og indhente vigtige kompetencer indenfor selvfølgelig salg, men også kundeservice og logistik samt ikke mindst en større gruppe, der følger vores fabrikker og produktion i Asien. Samtidig har vi meget fokus på ESG og bæredygtighed, og det kræver ligeledes flere kompetencer, lyder det fra direktøren.
Henrik Jørgensen anslår, at House Nordic har ansat 15 nye kollegaer i løbet af det seneste år. I 2023 havde virksomheden gennemsnitligt 51 medarbejdere.
Men selvom vækst er sjovt, så skal det foregå i et overkommeligt tempo, understreger direktøren.
- Der er ikke noget, der stopper os fra at fortsætte væksten, men det vigtigste for os er, at vi ikke vokser hurtigere, end at vi har hele vores organisation med.
Henrik Jørgensen stiftede House Nordic i slutningen af 2016.